DKF „Eroica”: Benedetta
8 lutego
wtorek 8 lutego 2022 o 19:30
Kinoteatr Polonez
Duża sala
ul. Wita Stwosza 2/4
opis wydarzenia
8.02.2022, godz. 19:30 „Benedetta”, bilet: 12 zł – duża sala
prelekcja i dyskusja: Diana Dąbrowska
Reżyseria: Paul Verhoeven
Scenariusz: Paul Verhoeven, David Birke
Zdjęcia: Jeanne Lapoirie
Obsada: Virginie Efira, Daphné Patakia, Olivier Rabourdin, Clotilde Courau, Charlotte Rampling
Gatunek: Biograficzny / Dramat historyczny
Produkcja: Francja 2021
Czas trwania: 126 min
Dystrybucja: Aurora Films
Wstęp i dyskusja po filmie: Diana Dąbrowska – filmoznawczyni, krytyczka filmowa, animatorka kultury.
Nowy film jednego z największych skandalistów światowego kina – wybuchowa mieszanka historycznej opowieści, erotycznego thrillera i kina religijnego feminizmu.
Koniec XVII wieku to czas, gdy ludność w Europie dziesiątkowana była przez szalejącą epidemię. Zamożna rodzina młodej Benedetty Carlini, ujawniającej niespotykane talenty od najwcześniejszych lat, postanawia zawierzyć córkę Bogu. Trafia ona pod skrzydła siostry przeoryszy jednego z toskańskich klasztorów. Dziewczynka szybko wywołuje w nowym miejscu poruszenie, gdy podczas modlitwy w niewytłumaczalny sposób upada na nią figura Matki Boskiej.
Po osiemnastu latach rola Benedetty (Virginie Efira) w klasztorze jest już zupełnie inna. Kobieta, regularnie doświadczająca mistycznych wizji, zaczyna być świadoma swojej siły i wpływu, jaki ma na otoczenie. Z jednej strony rywalizuje o władzę ze swoją przełożoną (Charlotte Rampling), z drugiej wdaje się w płomienny romans. Obiektem westchnień bohaterki jest pochodząca z nizin społecznych Bartolomea (Daphné Patakia), która w klasztorze znalazła bezpieczną przystań. Rosnące wpływy Benedetty przysparzają jej również wrogów, i to na samych szczytach religijnej hierarchii.
Po „Nagim instynkcie” (1992), „Showgirls” (1995) czy „Elle” (2016) holenderski reżyser Paul Verhoeven po raz kolejny udowadnia, że jest specjalistą nie tylko od filmowego gatunku, ale i kontrowersji. Tym razem odważnie łączy historyczną, pełną politycznych podtekstów opowieść z erotycznym thrillerem i kinem feministycznym. Umiejętnie posługuje się estetyką kiczu, satyrą, tworząc jeden z najodważniejszych filmów roku.