DKF „Eroica”: „Nóż w wodzie”

Plakat

19 marca

wtorek 19 marca 2024 o 19:00

Centrum Kultury i Sztuki

Sala koncertowa

ul. Reymonta 33

17 zł

opis wydarzenia

19.03.2024, godz. 19:00 „Nóż w wodzie”, bilet: 17 zł

 

Reżyseria: Roman Polański

Scenariusz: Roman Polański, Jerzy Skolimowski

Zdjęcia: Jerzy Lipman

Obsada: Jolanta Umecka, Leon Niemczyk, Zygmunt Malanowicz

Muzyka: Krzysztof Komeda

Gatunek:  Dramat, Psychologiczny

Produkcja: Polska 1962

Czas trwania: 90 min.

Dystrybucja: SKS

 

 

Dramat psychologiczny rozgrywający się między trzema osobami w pozasezonowym pejzażu mazurskich jezior.

 

Znany dziennikarz sportowy Andrzej (Leon Niemczyk) jedzie z żoną Krystyną (Jolanta Umecka) na jednodniowy rejs jachtem, zabiera młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz). Stara się olśnić chłopaka pozycją materialną, doświadczeniem życiowym, także żoną – zaprasza go na pokład jachtu. Na pozerstwo dziennikarza autostopowicz odpowiada postawą „młodego gniewnego”, ukrywając rozpaczliwą zazdrość i pragnienie posiadania takiego samochodu, jachtu, dziewczyny i… dużych pieniędzy.

 

Debiut fabularny Romana Polańskiego, zarazem jedyny jego film pełnometrażowy nakręcony w kraju. Jego premiera w marcu 1962 r. wywołała skrajnie przeciwne reakcje krytyki i wściekłość ówczesnego I sekretarza KC PZPR Władysława Gomułki. Filmowi zarzucano kosmopolityzm, tak nie pasujący do królującej wówczas tzw. szkoły polskiej i gloryfikowanie konsumpcyjnego stylu życia, z konieczności obcego, w początkach lat 60., większości rodaków. Prorokowano, że film nie zdoła przebić się za granicą, nie zdobędzie żadnej nagrody. A tymczasem uhonorowano go nagrodą FIPRESCI na festiwalu w Wenecji w 1962 r., Brązowym Delfinem w Teheranie w 1963 r., Grand Prix w Prades i nagrodą krytyki na MFF Panamie w 1964 r. Był też pierwszym polskim filmem nominowanym do Oscara. Rywalizację przegrał, ale z nie byle jakim konkurentem, bo z „Osiem i pół” Felliniego.

 

 

Seans z cyklu: „Krótka historia polskiego kina” część II :”Twórcy osobni”.

Kontynuacja przeglądu zawiera wybitne dzieła stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty, często stronili od grup twórczych czy formacji artystycznych. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt. Były nie do pomylenia z dziełami kogokolwiek innego, autorskie, osobne. Tacy twórcy i twórczynie, często działający na marginesie i podążający własnymi ścieżkami, po latach zyskiwali status wizjonerów. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.

 

Każdy film będzie poprzedzony wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania.

 

Tytuły:

  1. LUTY – Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki 1958
  2. MARZEC – Nóż w wodzie, reż. Roman Polański 1962
  3. KWIECIEŃ – Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski 1967
  4. MAJ – Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba 1967
  5. CZERWIEC – Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski 1971
  6. LIPIEC – Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz, 1972
  7. SIERPIEŃ – Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970
  8. WRZESIEŃ – Konopielka, reż. Witold Leszczyński 1982
  9. PAŹDZIERNIK – Krzyk, reż. Barbara Sass 1983
  10. LISTOPAD – O-bi O-ba. Koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin 1984

 

———

Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz

Partnerzy: WFDiF, DI Factory

Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

 

 

DKF „Eroica” jest członkiem Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, a jego działalność współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach programu wspierania klubów filmowych.