DKF „Eroica”: Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun

Plakat

4 stycznia

wtorek 4 stycznia 2022 o 20:00

Kinoteatr Polonez

Mała sala (nr 2)

ul. Wita Stwosza 2/4

Bilet normalny: 12,00 zł
Bilet ulgowy:

opis wydarzenia

DKF „Eroica”

„Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun”

4.01.2022, godz. 20:00

bilet: 12 zł

Reżyseria i scenariusz: Wes Anderson

Zdjęcia: Benicio del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Frances McDormand, Timothée Chalamet

Obsada: Robert D. Yeoman

Gatunek: Dramat / Komedia / Romans

Produkcja: Niemcy / USA 2021

Czas trwania: 108 min.

Dystrybucja: Disney

 

Wstęp: Janusz Wróblewski – krytyk filmowy, dziennikarz „Polityki”, sekretarz polskiej sekcji międzynarodowego stowarzyszenia krytyki filmowej FIPRESCI. Autor scenariuszy filmowych i książki „Magia kina”. Wieloletni rzecznik prasowy Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Nominowany do Oscara® wizjoner kina, Wes Anderson, w filmie KURIER FRANCUSKI przenosi na ekran zbiór opowiadań publikowanych w amerykańskim magazynie ukazującym się w fikcyjnym dwudziestowiecznym mieście we Francji. Jego „Kurier Francuski…” to list miłosny i zarazem hołd złożony dziennikarstwu i prasie drukowanej.

Po śmierci Arthura Howitzera Juniora, pochodzącego z Kansas, cenionego redaktora popularnego amerykańskiego magazynu „Kurier Francuski”, z siedzibą w Ennui-sur-Blasé we Francji, zespół redakcyjny zbiera się w celu napisania nekrologu. Wspomnienia o Howitzerze składają się na cztery opowieści. To właśnie cztery artykuły-nowele, przyporządkowane różnym działom magazynu, złożą się na opowieść o miasteczku, w którym tylko pozornie nic się nie dzieje:

  • „Reporter na rowerze” opisujący podejrzane dzielnice miasta;
  • „Konkretne arcydzieło” o niepoczytalnym malarzu, jego strażniczce i muzie oraz pazernych marszandach;
  • „Poprawki do manifestu” dokumentujące miłość i śmierć na barykadach podczas buntu studenckiego;
  • oraz „Prywatna jadalnia komisarza” – pełna napięcia historia o narkotykach, porwaniach i wyrafinowanej kuchni.

 

Slapstick ściera się tu z komedią kryminalną, melodramatem, satyrą społeczną, a wyobraźnia okazuje się zawsze większa niż życie. Całość zanurzona jest w oparach surrealizmu, dzięki któremu smutno-wesoła twórczość Wesa Andersona sprawia wrażenie dziwnej, niepowtarzalnej, zachwycającej, słowem – wybija się na tle gatunkowego przeciętniactwa.

Janusz Wróblewski, Tygodnik POLITYKA