9/10. mały Festiwal Filmów Polskich TOSIEK

Plakat

5 października - 9 października

wtorek 5 października 2021 - sobota 9 października 2021

Kinoteatr Polonez

Mała sala

ul. Wita Stwosza 2/4

Ucieczka na Srebrny Glob – 12 zł,  Ostatni Komers – 12 zł, Podwójne życie Weroniki – 12 zł,  Wesele – 18/20 zł, Kult ciała – wstęp wolny
tosiek

opis wydarzenia

5.10-9.10.21 – 9/10. mały Festiwal Filmów Polskich TOSIEK

 

Opis:

9/10. mały Festiwal Filmów Polskich TOSIEK odbędzie się w dniach:

5-9 października 2021 roku

 

Patronem Festiwalu jest operator filmowy, który urodził się i mieszkał w Skierniewicach.

* Tosiek Nurzyński * żył w latach 1935-1974 pozostawiając po sobie znakomite filmy jak m.in. „Przeprowadzka”, „Trąd”, „Niekochana”, „Walkower”, „Giuseppe w Warszawie” , „Matka Joanna od Aniołów” i in.

 

Nietypową numeracją Festiwalu chcemy nawiązać do roku 2020, kiedy miała się odbyć 9. edycja TOŚKA… niestety, z wiadomych przyczyn musieliśmy zrezygnować z jej organizacji…

I tegoroczna edycja w symboliczny sposób nawiązuje do tej, której nie było.

 

A rok 2021 jest filmowo rokiem wyjątkowym. To rok 80 rocznicy urodzin Krzysztofa Kieślowskiego – w specjalny sposób to wydarzenie uczcimy.

 

Można śmiało stwierdzić, że tegoroczna edycja mFFP będzie łączyć w sobie przeszłość z przyszłością, bo nie zabraknie kina niemego z nowym brzmieniem, w nowej aranżacji, w nowych muzycznych szatach.

 

Gwarantujemy, że nie zabraknie projekcji filmów niepokornych (w tym przedpremiery i premiery), spotkań z twórcami, konkursu filmów krótkometrażowych KRÓTKO!TOSIEK!, warsztatów.

Jak zawsze w doborze filmów skupiamy się na tych, które nie zawsze mają szansę na szerszy, kinowy kontakt z widzem, filmach artystycznych, w których duże znaczenie ma sztuka operatorska, nieszablonowe podejście do tematu, rodzaj poszukiwania nowego języka filmowego. Zależy nam na świeżym spojrzeniu na polskie kino.

 

Program:

Wtorek 5.10 , godz. 20:00, bilety: 12 zł  

Ucieczka na srebrny globPRZEDPREMIERA: „Ucieczka na Srebrny Glob”

Scenariusz i reżyseria: Kuba Mikurda

Zdjęcia: Radosław Ładczuk

Gatunek: Dokumentalny

Produkcja: Polska 2021

Czas trwania: 94 min.

Dystrybucja: Against Gravity

 

Nagroda na 18 FF Millenium Docs Against Grvity – Nos Chopina – dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce;  Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim; Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim dla Darii Maślony

 

„Ucieczka na srebrny glob” to film o największej tajemnicy i największym, niespełnionym, marzeniu polskiego kina.

 

Rok 1975. Po kilku latach wymuszonej emigracji młody reżyser Andrzej Żuławski wraca do Polski. Jego sytuacja w kraju jest niepewna. Po „Trzeciej części nocy” (1971) – dobrze przyjętym debiucie nakręcił szokującego „Diabła” (1972), który z miejsca trafił na półkę a z reżysera uczynił persona non grata. Na domiar złego rozpada się jego rodzina. Żona – Małgorzata Braunek wnosi o rozwód. By poprawić swoją pozycję i uciec od osobistego dramatu, Żuławski podejmuje się tytanicznego zadania, realizacji największego filmu w historii polskiej kinematografii – eposu science-fiction „Na srebrnym globie”. Jeśli mu się uda, trafi do panteonu polskiego kina. Jeśli nie – jego kariera w Polsce będzie skończona.

 

„Na srebrnym globie” (1976/1987) Andrzeja Żuławskiego mogło stać się jednym z najbardziej przełomowych filmów science-fiction w historii. Rozmach produkcyjny, gwiazdorska obsada, rewolucyjne kostiumy i scenografia zapowiadały arcydzieło. Dlaczego zatem władze kinematografii PRL wstrzymały produkcję na dwa tygodnie przed zakończeniem zdjęć? Czy zdecydowały o tym względy ekonomiczne,  polityczne, artystyczne, czy osobiste? Pozostał film-legenda, który nadal inspiruje filmowców z całego świata, podobnie jak emocje ekipy, równie silne dzisiaj co czterdzieści lat temu. „Ucieczka na srebrny glob” to film o największej tajemnicy i największym, niespełnionym, marzeniu polskiego kina.

 

 

Środa 6.10, godz. 20:00, bilety: 12 zł

Ostatni KomersIDZIE NOWE:  „Ostatni Komers” – (pasmo filmów, które są debiutami, nowym świeżym spojrzeniem)

Scenariusz i reżyseria: Dawid Nickel

Zdjęcia: Michał Pukowiec

Gatunek: Dramat / Obyczajowy

Produkcja: Polska 2020

Czas trwania: 84 min.

Dystrybucja: Galapagos Films

 

Film, który był sensacją Festiwalu Filmowego w Gdyni w 2020 roku!

Zdobył nagrodę dla najlepszego filmu w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, nagrodę Jury Młodych oraz wyróżnienia dla aktorki Sandry Drzymalskiej i autora zdjęć Michała Pukowca.

 

To jest historia o wszystkim co pierwsze, a co za tym idzie – najintensywniejsze.. pierwszy joint, pierwszy seks, pierwsze zakochanie i złamane serce – mówi producentka filmu, Marta Habior.

W obsadzie zobaczymy świetnych aktorów młodego pokolenia: Sandrę Drzymalską, Mikołaja Matczaka, Nel Kaczmarek, Zofię Świątkiewicz i Jakuba Wróblewskiego. Jedną z głównych ról zagrał naturszczyk – Michał Sitnicki, odnaleziony przez reżysera na..instagramie.

 

Akcja „Ostatniego Komersu” rozgrywa się w ostatnim tygodniu szkoły w gimnazjum w małym polskim miasteczku. W oczekiwaniu na imprezę (komers) grupa uczniów spędza czas na miejskim basenie. W ciągu kilku dni zasmakują zauroczeń, odrzucenia i pierwszych zawiedzionych nadziei. Zapis ich doświadczeń jest zwieńczeniem okresu gimnazjalnego i portretem współczesnej młodzieży poszukującej tożsamości, przynależności i więzi.

 

„Ostatni Komers” oparty na motywach fragmentów powieści „Ma być czysto” Anny Cieplak to pełnometrażowy debiut fabularny Dawida Nickela, zarazem współautora scenariusza do filmu. Twórcy, jako cel postawili sobie opowiedzieć o kawałku świata młodych ludzi bez moralizowania i oceniania. Ważnym elementem filmu jest muzyka – DJ Lotos, Low Roar, Duit, Kalwi&Remi, Hania Rani, Bella Ćwir, Rysy, Rotterdam Terror Corps, MX TORO.

 

Czwartek 7.10, godz. 20:00, bilety: 12 zł  

Podwójne życie Weroniki80 LAT KIEŚLOWSKIEGO: „Podwójne życie Weroniki”

Reżyseria: Krzysztof Kieślowski

Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz

Zdjęcia: Sławomir Idziak

Obsada: Irene Jacob, Philippe Volter, Halina Gryglaszewska, Sandrine Dumas, Jerzy Gudejko, Kalina Jędrusik

Gatunek: Dramat

Produkcja: Francja / Norwegia / Polska 1991

Czas trwania: 98 min.

Licencja: WFDiF

 

W 2021 przypada 80. rocznica urodzin Krzysztofa Kieślowskiego – w specjalny sposób chcieliśmy podkreślić i uczcić tę rocznicę wielkiego polskiego reżysera. Zapraszamy na pokaz odnowionego cyfrowo filmu „Podwójne życie Weroniki”, który również w tym roku obchodzi swoją 30. rocznicę premiery, filmu wyjątkowego, bo otwierającego międzynarodową karierę Krzysztofa Kieślowskiego.

 

Wstęp: Diana Dąbrowska – filmoznawczyni związana z Łodzią, animatorka kultury, w latach 2014-2019 wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego, organizatorka przeglądów i festiwali filmowych (Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu, Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi, Octopus Film Festival w Gdańsku, Łódzkie Wytwórnia Kultury: Tradycja, Edukacja, Kreacja). Ma na koncie wiele publikacji (m.in. Filmweb, Kultura Liberalna, KINO, Krytyka Polityczna, Czas Kultury, Aktivist, Anywhere, Ekrany, Stopklatka, Studia Filmoznawcze oraz wydawnictwa zbiorowe. Nominowana do Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Krytyka filmowa (2019). Zdobywczyni II miejsca w Konkursie o nagrodę im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2020) i Nagrody Publiczności w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych organizowanym przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych (2020). Kuratorka festiwalu filmowego w Sokołowsku „Hommage a Kieślowski”. Stypendystka Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Pomysłodawczyni i realizatorka projektu edukacyjnego „Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego”, w którym postać polskiego reżysera służy za inspirację i matrycę różnorodnych działań audiowizualnych, filmoznawczych.

 

„Podwójne życie Weroniki” weszło na polskie ekrany opromienione sukcesem odniesionym na festiwalu w Cannes w 1991 r., gdzie Irţne Jacob otrzymała nagrodę za najlepszą rolę żeńską, a film – typowany przez dłuższy czas do Złotej Palmy – uhonorowano ostatecznie nagrodami FIPRESCI oraz jury ekumenicznego. We Francji, gdzie miał swoją premierę, odniósł także duży sukces kasowy, plasując się na 12 miejscu na liście frekwencji, zaraz za widowiskowymi produkcjami hollywoodzkimi. Film otrzymał również nominację do Złotego Globa w kategorii Najlepszy film zagraniczny.

 

Tego samego dnia, o tej samej godzinie przychodzą na świat dwie dziewczynki. Jedna w Krakowie, druga w Clermont – Ferrant. Otrzymują takie same imiona, mają takie same zainteresowania artystyczne i są podobne jak dwie krople wody. Nic o sobie nie wiedząc czują się ze sobą związane… We Francji i w Polsce żyją dwie identyczne dziewczyny, Veronique i Weronika. Nie wiedzą o sobie nawzajem, Obie są utalentowane muzycznie, obie też mają kłopoty ze zdrowiem. Weronika mieszka w małym miasteczku, śpiewa w chórze. Nęka ją przeczucie, że jest z kimś w niezwykły sposób spokrewniona. Dziewczyna opuszcza swojego przyjaciela Antka i wyjeżdża do Krakowa. Bierze udział w przesłuchaniach i próbach chóru. Podczas manifestacji na krakowskim rynku Weronika spostrzega w autokarze wiozącym francuskich turystów dziewczynę, która wygląda identycznie jak ona. Nie dochodzi między nimi do spotkania, Francuzka odjeżdża fotografując manifestantów. Weronika wygrywa konkurs muzyczny. Kiedy wystąpuje po raz pierwszy w filharmonii, jej śpiew urywa się, pada na scenę i umiera. W tym samym czasie Veronique zaczyna odczuwać stratę jakiejś bliskiej osoby. Dowiedziawszy się o swojej chorobie serca postanawia zrezygnować ze śpiewu. W szkole, gdzie uczy muzyki, Veronique spotyka Aleksandra, lalkarza i autora bajek dla dzieci. Dziewczyna odbiera tajemnicze telefony, a potem serię przesyłek-sygnałów od kogoś, kto pragnie nawiązać z nią kontakt. Podąża ich śladem do Paryża, gdzie odkrywa, że ich nadawcą był Alexandre.

 

Nagrody:

1991 Cannes (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Jury za najlepszą rolę kobiecą Irene Jacob

1991 Cannes (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Jury Ekumenicznego

1991 Cannes (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda FIPRESCI

1991 Nagroda Amerykańskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych (NSFC)

1992 Złota Taśma (Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP)-w kategorii: film polski za rok 1991

1992 Złota Kaczka (przyznawana przez pismo „Film”) w kategorii: najlepszy film polski; za rok 1991

1992 Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Honorowa Jury

1992 Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Specjalna Jury Młodzieżowego Zbigniew Preisner

 

 

Piątek 8.10, godz. 20:00, bilety: 18/20 zł

WeselePREMIERA: „Wesele”

Scenariusz i reżyseria: Wojtek Smarzowski

Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr.

Obsada: Robert Więckiewicz, Agata Kulesza, Andrzej Chyra, Michalina Łabacz, Arkadiusz Jakubik, Mateusz Więcławek

Gatunek: Dramat

Produkcja: Polska / Łotwa 2021

Dystrybucja: Kino Świat

 

Wojciech Smarzowski – twórca poruszających filmów jak: „Wołyń”, „Drogówka”, „Róża” oraz rekordowy „Kler”, który w kinach obejrzało ponad 5 milionów widzów, powraca z najbardziej przełomowym dziełem w karierze.

 

„Wesele” to historia miłości tak mocnej, że przekracza granice, nie mieści się w ramach i jest silniejsza od wszelkich barier. To szczere spojrzenie na współczesny świat, a także dramatyczna podróż w przeszłość, która nikomu nie pozostanie obojętna. Jak mówi sam reżyser, jego najnowszy obraz ma być „opowieścią o manipulowaniu emocjami i ostrzeżeniem przed mową nienawiści”.

 

Wesele Anno Domini 2021. Gromada podchmielonych gości szaleje na parkiecie w rytm disco polo, druhny zacięcie rywalizują ze sobą w konkursach, ktoś nagrywa wideo życzenia dla młodej pary. Wesele jakich wiele, jednak pod pozorem dobrej zabawy kryje się gorzka prawda o nas. Panna młoda w zaawansowanej ciąży (Michalina Łabacz), zdecydowana na emigrację, z rosnącym niepokojem obserwuje wybryki męża. Jej ojciec, lokalny biznesmen Rysiek (Robert Więckiewicz), tej nocy też ma więcej zmartwień niż tylko zamieszanie wokół ślubu córki. Interes życia wisi na włosku, a w tle są nie tylko wielkie pieniądze, ale także szczęście jego najbliższych. Sytuacja zaognia się również za sprawą zaproszonych na uroczystość gości, a wszystko to obserwuje senior rodu Antoni Wilk (Ryszard Ronczewski), do którego wracają wspomnienia dramatycznych wydarzeń sprzed lat, kiedy poznał miłość swojego życia. Z każdą minutą rosną emocje i odżywają najgłębsze uczucia, historie burzliwych miłości dawnych i nowych kochanków przenikają się nawzajem. Stopniowo zatraca się granica między tym co kiedyś, a tym co teraz. Na jaw wychodzą tajemnice przeszłości, nakręcające spiralę zła, z której nie ma ucieczki. Mało komu udaje się zobaczyć coś więcej poza „swoimi własnymi” prawdami. A jeśli już się uda, to najczęściej w ukryciu – w obawie i strachu przed konsekwencjami i zdemaskowaniem. Świt zastanie bohaterów w różnej kondycji, stanie emocjonalnym i z różnym bagażem doświadczeń. Pewne jest tylko jedno – z tym weselnym kacem każdy będzie musiał poradzić sobie sam.

 

Za kamerą stanął stały współpracownik reżysera, Piotr Sobociński Jr, autor zdjęć do takich filmów jak „Wołyń”, „Róża”, „Drogówka” czy ostatnio nominowanego do Oscara „Bożego Ciała”. Muzykę skomponował Mikołaj Trzaska, który współpracował z Wojciechem Smarzowskim przy takich tytułach jak „Róża”, „Drogówka” czy „Kler”. Za scenografię odpowiada nagrodzony Orłem i Złotymi Lwami Marek Warszewski, którego prace można było podziwiać w produkcjach „Miasto 44”, „Magnezja” czy „Najlepszy”.

 

9/10 TOSIEK: KRÓTKO! TOSIEK!KRÓTKO!TOSIEK! – konkurs filmów krótkometrażowych – 2 sety przed seansami we wtorek i środę, rozstrzygnięcie w czwartek!

 

Wydarzenia towarzyszące:

 

7.10 Warsztaty krytyki filmowej z Dianą Dąbrowską.  

 

Nieme kino9.10, godz. 20:00 „Kult ciała” (1929 r.) WSTĘP WOLNY  

Reżyseria: Michał Waszyński

Scenariusz: Anatol Stern, Stefan Szekely

Zdjęcia: Hans (Jan) Theyer, Akos Farkas

Obsada: Agnes Petersen – Mozżuchinowa, Victor Varconi, Paweł Owerłło, Eugeniusz Bodo

Gatunek: Melodramat

Produkcja: Polska, Austria 1929

Czas trwania: 55 min.

 

Wydarzenie w ramach projektu NIEME KINO W DRODZE II

 

Na żywo zagra zespół Czerwie Band – to istniejąca od 2000 roku niezależna polska formacja prezentująca alternatywne dźwięki z pogranicza folku, etno, sceny absurdu,teatru i filmu. Zespół stworzył własny niepowtarzalny styl charakteryzujący się niekonwencjonalnym wykorzystaniem instrumentów muzycznych, będący fuzją wielu gatunków muzycznych. W swojej dyskografii muzycy mają 6 autorskich albumów.

 

Przed seansem spotkanie z ekspertem filmowym – Agnieszką Hawryluk – filmoznawczyni UŁ, co tydzień uczestniczy w godzinnej audycji „Co jest grane” u Bartka Lichawskiego na antenie Radio Złote Przeboje, gdzie opowiada o premierach filmowych. Współorganizatorka Festiwalu Kamera Akcja od 9 lat, producentka projektu Akcja Edukacja, koordynatorka konkursów i biura festiwalowego Festiwalu Kamera Akcja.

 

Drugi film Michała Waszyńskiego, twórcy legendarnego „Dybuka”, jest adaptacją skandalizującej jak na swoje czasy powieści erotyczno-psychologicznej Mieczysława Srokowskiego.

 

Czesław jest rzeźbiarzem. Poszukuje modelu do swej rzeźby „Nowa Wenus”. Poznaje piękną Hankę. Uważa ją za idealny model i skłania do pozowania. Wkrótce zakochuje się w niej, a ona w nim, miłością gwałtowną, niezrównaną… Pewnego dnia jego przyjaciel baron Stumberg przedstawia mu Hankę jako swoją narzeczoną. Zrozpaczony Czesław szuka zapomnienia w alkoholu. Kiedy Stumberg dowiaduje się o ich miłości, postanawia wyjechać z Hanką, by zapomniała o Czesławie. Odbywają podróż po Europie. Boże Narodzenie spędzają na Riwierze. Hanka wyznaje Stumbergowi, że nie może zapomnieć Czesława, który tymczasem stacza się coraz niżej, choć jego wystawiona w Zachęcie rzeźba zostaje nagrodzona i uznana za arcydzieło. Nikt nie rozpoznaje w obdartym, zarośniętym mężczyźnie jej autora… Kiedy Czesław idzie do swojego atelier, zastaje w nim Hankę, czekającą na niego z utęsknieniem i miłością.

 

Nagrodzony Złotym Medalem na Festiwalu Filmowym w Nicei film Waszyńskiego powstał 3 lata po światowej premierze pierwszego filmu dźwiękowego. Kręcony m.in. w Wiedniu, w koprodukcji polsko-austriackiej, został wprawdzie udźwiękowiony, ale w Polsce, ze względu na wysokie ceny nowej aparatury, pokazywany był w wersji niemej. Film został odnaleziony w Królewskim Archiwum Filmowym w Brukseli.