Historia Jednego Obrazu: Portret małżonków Arnolfinich

poniedziałek 14 września 2020

„Portret małżonków Arnolfinich” to obraz autorstwa Jana van Eycka z 1434 roku. Wymiary obrazu to 82,2 × 60 cm.

Portret małżonków Arnolfinich – Jan van Eyck

 

Obraz został wykonany na desce w technice olejnej.

.

Obraz pokazuje ceremonię składania przysięgi małżeńskiej przez Arnolfinich. Przedstawiony na obrazie mężczyzna to Giovanni di Nicolao Arnolfini, czyli kupiec włoski z Lukki. Jego małżonką jest Giovanna Cenani. Para stoi w tzw. Thalamusie – ślubnej komnacie, pada na nich światło ze strony okna z lewej strony obrazu. Kobieta wysoko podtrzymuje zieloną fałdowaną suknię. Para trzyma się za ręce. Po prawej stronie obrazu stoi łoże z baldachimem, na ścianie z tyłu znajduje się wypukłe lustro, nad którym widnieje inskrypcja: Johannes de eyck fuit hic / 1434 (Jan van Eyck był tutaj / 1434). Można w nim dostrzec świadków zaślubin, a także samego autora obrazu. Oparcie krzesła zdobi figurka św. Małgorzaty, która patronuje przyszłym matkom. Obok znajduje się miotełka, która ma symbolizować czystość oraz mały piesek, symbol wierności.

.

Niektórzy badacze twierdzą, że obraz nie pokazuje zaślubin, a pozdrowienie osób, które pojawiają się w progu drzwi.

.

Lustro jest środkiem, dzięki którym przestrzeń obrazu została rozciągnięta. Dzięki niemu dowiadujemy się więcej o samym zdarzeniu. Taki środek stosował później również m.in. Robert Campin w „Tryptyku Werla” (umieścił w lustrze własne odbicie oraz swojego pomocnika).

.

Rekwizytom na obrazie często jest nadawane znaczenie symboliczne. Wiele jest tutaj odniesień religijnych: buty (odniesienie do Starego Testamentu: „(…) Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą” (Wj 3, 4-5), zapalona świeca (obecność Chrystusa), figurki św. Małgorzaty (patronka kobiet w ciąży) i św. Katarzyny (symbol dziewictwa).

.

Owoce pokazane na obrazie są symbolem luksusu. Z historii wiemy, że brat babki Giovanny importował przyprawy, migdały, egzotyczne owoce i kosztowne tkaniny. Owoce mogą także symbolizować grzech pierworodny.

.

Artysta uwiecznił także Giovanniego Arnolfini na portrecie z 1435 roku.

Plakat