Historia Jednego Obrazu: „Nocne marki” Hoppera

poniedziałek 17 sierpnia 2020

„Nocne marki” („Nighthawks”) Edwarda Hoppera to obraz olejny na płótnie o wielkości 84,1 × 152,4 cm. Powstał w 1942 roku.

Hopper szkicował ołówkiem każdy z obrazów, które później malował. Założył w tym celu dziennik, który później jego żona Josephine uzupełniała o dodatkowe informacje. Opisywała tematykę obrazów.

O „Nocnych jastrzębiach” możemy przeczytać, że na początku obraz miał nosić tytuł Night Hawks, a nie „Nighthawks”. Tytuł miał nawiązywać do kształtu nosa mężczyzny siedzącego przy barze. Malarz rozpoczął prace nad obrazem po japońskim ataku na Pearl Harbor. Obraz oddaje wyjątkowy nastrój tego okresu. Ulice są puste. Żaden gość nie prowadzi w restauracji rozmowy. Kobieta jest zamyślona. Mężczyzna siedzący tyłem do widza jest zagubiony. Pije jednocześnie wodę i kawę. Pracownik restauracji spogląda przez okno. Twarze postaci są poważne, nie ma tutaj nawet cienia uśmiechu.

.

Światło z restauracji oświetla także ulicę. Róg restauracji jest zaokrąglony. Nad restauracją widnieje reklama cygar Phillies. Co ciekawe, z lokalu nie ma wyjścia. Sam Hopper tłumaczył to:

„Podświadomie prawdopodobnie malowałem samotność w dużym mieście”.

.

Scena jest zainspirowana wyglądem budynków w Greenwich Village (Manhattan). Właśnie stamtąd pochodzi autor obrazu. Wiele razy próbowano wytropić miejsce, gdzie znajdowała się wcześniej restauracja, ale bezskutecznie. Podawano m.in.: Flatiron Building, trzy skrzyżowania z budynkami o podobnym kształcie – z 11th, 12th i 13th Street. Artysta twierdził, że restauracja nie była kopią jednego lokalu, ale została zainspirowana kształtami budynków w tamtej okolicy. Artysta wiele razy tamtędy wędrował w drodze do swojego studia przy Parku Washington Square. Obecnie studio artysty można zwiedzać po wcześniejszym umówieniu się.

.

Inną inspiracją dla Hoppera wg jego biografa Gaila Levina był obraz Van Gogha pod tytułem: „Taras kawiarni w nocy”. Obraz był wystawiany w galerii w Nowym Jorku w okresie malowania obrazu.

.

Obraz został ukończony 21 stycznia 1942. Po ukończeniu został kupiony przez Art. Institute of Chicago za 3 tysiące dolarów. Znajduje się tam do dzisiaj.

.

Ciekawostka:

  1. W 1975 roku Tom Waits wydał płytę „Nighthawks at the diner” mającą nawiązywać do obrazu.

2. W 2009 roku powstał blog pokazujący różne przeróbki obrazu. Można tam znaleźć naprawdę ciekawe odniesienia do „Nocnych marków” (nighthawksforever)

3. Jedną z najbardziej znaną przeróbką obrazu jest „Boulevard of Broken Dreams” Gottfrieda Helnweina. Artysta przedstawił w barze bardzo znane postacie: Marylin Monroe, Humphreya Bogarta, Jamesa Deana i Elvisa Presleya jako barmana.

Przeróbka Banksy’ego:

Ulica Sezamkowa:

Simpsonowie:

Materiały promocyjne do serialu „CSI”:

 

Plakat