Międzynarodowy Dzień Tańca

Wernisaż wystawy „Ludziokolaże”

Wystawa LUDZIOKOLAŻE + rozmowa z artystką

artystka/fotografka/ Magdalena Michalak

20 maja, godz. 18:30

CKiS, hol

Wstęp wolny

Pełny program Obchodów Międzynarodowego Dnia Tańca w Centrum Kultury i Sztuki

MAGDALENA MICHALAK

Absolwentka Wydziału Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, oraz Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Wykładowca podstawy fotografii w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W swojej działalności twórczej skupia się na wykorzystaniu intermedialnych środków wypowiedzi artystycznej, takich jak: fotografia cyfrowa i analogowa, wideo, kolaż oraz proces postprodukcji. Swoją drogę zawodową koncentruje na fotografii komercyjnej oraz mody.
Jako twórca fotografii ruchu i tańca współpracuje z Fundacją „Tkalnia Sztuki”,  Connecting Arts and Thetare Dance Company, Atelier Sztuk Taneczno-Teatralnych / Międzynarodowa Szkoła Mistrzostwa Sportowego „Edukacja i Sport” w Łodzi, Teatr Szwalnia.

Wystawa fotografii „Pomiędzy” – Czechy
Wystawa „28″ – Studio Bank Warszawa
Wystawa „Sztuka Teraz”- Muzeum Narodowe w Krakowie
Wystawa przedaukcyjna „Sztuka Teraz”- Desa Unicum
Wystawa „Expres-sivitat”- Berlin
Wystawa „Abstract” – Warszawa
Wystawa fotografii „Pola transmisji energetycznych” Apteka Sztuki – Warszawa
Wystawa fotografii „Pola transmisji energetycznych” Galeria Pauza – Kraków
Wystawa grupowa Fotofestiwal – Łódź
Wystawa indywidualna „Ludziokolaże” – Teatr Szwalnia – Łódź

Ludziokolaże / 2019-2020

Punktem wyjścia do stworzenia tego projektu była fascynacja ludzkim ciałem. Jego formą bryłą oraz motoryką. Jednocześnie w moich wcześniejszych projektach traktowałam ciało ludzkie jako rzeźbę i materiał do stworzenia kolażu. Szatkowałam, cięłam, łączyłam, tak aby stworzyć wynaturzone niekonwencjonalne formy. Uświadomiłam sobie, że pocięcie zdjęcia i sklejenie w innej formie to dla mnie za mało. Chcąc pójść o krok dalej postanowiłam stworzyć wynaturzone bryły naprawdę, dokładając i nawarstwiając kolejne formy. Podjęłam się zaprojektowaniu swoistej iluzji optycznej stworzonej z fotografii ciała ludzkiego.

Inspiracją do stworzenia owych form była m.in. publikacja Physica Curiosa z 1662 r., w której to Gaspar Shott podjął próbę klasyfikacji potworów i fizycznych deformacji. Jest to o tyle ciekawe, że Gaspar Shott nie posiadał wówczas odpowiednich narzędzi do weryfikacji tego, co jest wytworem ludzkiej wyobraźni jak np. pół człowiek, pół koń, a rzeczywiste wynaturzenia jak bliźnięta syjamskie. Zafascynowało mnie to jak cienka granica stoi pomiędzy ludzką wyobraźnią a rzeczywistością. To też chciałam pokazać swoich ludziokolażach, nierealne staje się realne. W pracach pojawia się odniesienie do syjamskich bliźniąt, połączeń ludzkich i ich relacji. Łącząc i duplikując nie tylko ludzi ale też zdjęcia, tworzę kolejne odrealnione twory i bryły.

Połączenia zdjęć zmieniają ich treść i przekaz. Z dystansem patrząc na tę realizację, zadaję sobie pytanie czym jest człowiek jako jednostka oraz jako część ogółu. Jednostka traci znaczenie, znika w tłumie.

Projekt został zrealizowany przy współpracy z Connecting Arts and Theatre Dance Company oraz fundacją TKALNIA SZTUKI. Za opiekę choreograficzną odpowiedzialna była movement director – Daria Szymańska, która posługując się językiem ruchu i kompozycji komponowała tancerzy w taki sposób, aby tworzyły nietuzinkowe bryły nawarstwiających się ludzi. W dalszym etapie obróbki „surowych brył rzeźbiarskich” komponowałam skomponowałam ostateczne kolaże fotograficzne.

Bardzo ważnym dla mnie aspektem tego projektu było połączenie wielu działań artystycznych takich jak: kolaż, fotografia, choreografia, faktura i kostium. Wszystkie te dziedziny są mi bliskie i wynikają z mojego wcześniejszego wykształcenia. W ten sposób tworzę fuzje, chimerę swoich zainteresowań. Fascynacja ludzkim ciałem, postprodukcją, fotomontażem, projektowaniem ubioru oraz fotografią.
Za przygotowanie tancerzy pod względem wizualnym i kostiumograficznym był odpowiedzialny Marcin Kosowski.