XVII Przegląd Kina Europejskiego OSTATNIE GRANICE

Plakat

5 września - 7 września

poniedziałek 5 września 2022 o 19:00 - środa 7 września 2022

Centrum Kultury i Sztuki

Sala koncertowa

ul. Reymonta 33

Bilet na jeden film: 12 zł, karnety: 30 zł
ostatnie granice

opis wydarzenia

OSTATNIE GRANICE

XVII Przegląd Kina Europejskiego

Termin: 5.09 – 7.09.2022 r.

Sala koncertowa Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach

Kolejna edycja Przeglądu Kina Europejskiego – trzy dni z kinem ambitnym, nieoczywistym, wywołującym dyskusje…

Hasło przewodnie XVII. Przeglądu to: MIŁOŚĆ. – kolejny raz chcemy porwać Was do dyskusji, skłonić do własnych interpretacji.

Miłość. Jaka właściwie jest? Czy zawsze m prawo się wydarzyć? Platoniczna, rodzicielska, cielesna. Może mieć rożne odcienie, wyrazy, oblicza. Chcielibyśmy w dość niekonwencjonalny sposób podejść do tego zagadnienia. Miłość może objawić się w dziele mistrza, może być pasją do kina, czułym peanem na cześć legendy. Za sprawą mrocznej filmowej baśni przyjrzymy się bezinteresownej miłości, która wydarza się na przecięciu gatunków i światów, wynika z konfliktu człowieka i praw natury. I jeszcze miłość znad Sekwany – jak współcześni romantycy szukają sensu w życiu i czy miłość w czasach Tindera jest miłością spełnioną?

☛ Ostatniego dnia naszą gościnią będzie Filmoznawczyni Diana Dąbrowska, która poprowadzi dyskusję w temacie Przeglądu, o wszystkich filmach.

 

Bilet na jeden film: 12 zł (do nabycia na kino.cekis.pl/repertuar/ oraz w kasach Stacji Centrum i Kinoteatru Polonez), karnety: 30 zł (do nabycia w kasach Stacji Centrum i Kinoteatru Polonez)

5.09.2022, godz. 19:00 poniedziałek – ENNIO

scenariusz i reżyseria: Giuseppe Tornatore

zdjęcia: Giancarlo Leggeri, Fabio Zamarion

występują: Ennio Morricone, Clint Eastwood, Quentin Tarantino, John Williams, Hans Zimmer, Terrence Malick, Wong Kar-Wai, Bernardo Bertolucci…

produkcja: Włochy / Belgia / Holandia / Japonia 2021

gatunek: dokument biograficzny / muzyczny

czas: 156’

dystrybucja: Best Film

 

Ponad 500 filmów wybrzmiałoby inaczej, gdyby nie on. Ennio Morricone to nie tylko jeden z najbardziej płodnych kompozytorów muzyki filmowej w historii, ale również uwielbiana przez międzynarodową publiczność legenda kina, której twórczość została dwukrotnie nagrodzona Oscarem®.

„Ennio” jest żywiołowym portretem geniusza, nakreślonym przez wiernego przyjaciela i znakomitego reżysera. Giuseppe Tornatore zaprasza nas w wyjątkowo osobistą podróż po prywatnym i artystycznym życiu wspaniałego kompozytora. Towarzyszą nam w niej wspominający go artyści i reżyserzy, tacy jak Bernardo Bertolucci, Clint Eastwood, Bruce Springsteen, Quentin Tarantino, John Williams czy Wong Kar Wai, ale przede wszystkim wtóruje nam niezapomniana filmowa muzyka Mistrza. W końcu, historia jego życia to historia kina.

 

Ennio Morricone umarł 6 lipca 2020. Opublikowany chwilę później w gazetach nekrolog, jaki Maestro napisał w pierwszej osobie, ścisnął za gardło miliony fanów jego twórczości na całym świecie. Wyznaje w nim, że informuje o swoim odejściu w taki sposób, bo „nie chce nikomu przeszkadzać”. Nawet w tej sytuacji jest przygotowany, praktyczny i skupiony na swoich bliskich. Wśród wielu spektakularnych osiągnięć muzycznych kompozytora było jeszcze coś, co zasługuje na uwagę – nadzwyczajne połączenie skromności jako człowieka i śmiałości jako artysty. Na granicy tych dwóch światów zachował fascynującą tajemnicę, do której nie wszyscy mieli dostęp.

Dlatego reżyserem dokumentu o Morricone nie mógł być nikt inny, jak tylko Giuseppe Tornatore – przez ponad 30 lat i 11 wspólnych filmów współpracownik, przyjaciel, bodaj jedyny, który nie tylko przeprowadził tak szczerą rozmowę, ale też uzupełnił ją o wypowiedzi największych twórców światowego kina i muzyki oraz liczne materiały archiwalne.

„Ennio” to droga od wściekłości na niezrozumienie po gigantyczny hołd złożony włoskiemu twórcy przez środowisko muzyczno-filmowe. Są pojedynki i niepowodzenia, ale nigdy nie ma poddania się. Tornatore pozwala nam głęboko wejść w świat jego kompozycji – analizuje je z widzem, tłumaczy, rozszyfrowuje. To potężna frajda dla każdego miłośnika ścieżek dźwiękowych, ale i efektowna, pasjonująca lekcja muzyki, jakiej nie udałoby się przeprowadzić nigdzie indziej i z nikim innym.

6.09.2022, godz. 19:00 wtorek – LAMB

reżyseria: Valdimar Jóhannsson

scenariusz: Valdimar Jóhannsson / Sjón

zdjęcia: Eli Arenson

obsada: Noomi Rapace, Ingvar Sigurdsson, Björn Hlynur Haraldsson

produkcja: Islandia / Szwecja / Polska 2021

gatunek: dramat, horror

czas: 106’

dystrybucja: Gutek Film

 

Jeden z najoryginalniejszych filmów, dzikie dziecko horroru i mrocznej baśni, urodzone w krainie, w której nie sposób odróżnić dnia od nocy, dobra od zła, a człowieka od zwierzęcia. Choć jednym kopytkiem tkwi w ludowych wierzeniach, ten wywołujący dreszcze film opowiada na wskroś współczesną historię o ciemnej stronie macierzyństwa, żałobie i dzikości, która drzemie w nawet najspokojniejszych sercach.

Akcja Lamb rozgrywa się na osamotnionej owczej farmie, którą prowadzi milcząca para, María i Ingvar. Ich spokojne, wypełnione pracą życie odmieni się, gdy w zagrodzie przyjdzie na świat niezwykła istota. Pod wpływem niesamowitych zdarzeń owce przestaną milczeć, zaś w ludziach obudzi się zwierzęcy instynkt. W półmroku białych nocy, pośród surowych, nasiąkniętych mgłą wzgórz zatrze się granica pomiędzy cywilizowanym a dzikim. Wraz z tajemniczym stworzeniem narodzi się pytanie o to, czyją matką tak naprawdę jest natura?

Debiut Valdimara Jóhannssona, nagrodzony w canneńskiej sekcji Un Certain Regard, wiele zawdzięcza scenariuszowi. Jego współtwórcą jest Sjón, jedna z najciekawszych postaci islandzkiej sceny artystycznej: poeta, pisarz i muzyk, autor tekstów dla Björk oraz współautor scenariusza do nowego filmu Roberta Eggersa. Imponująca jest również obsada: w głównej roli zagrała gwiazda, Noomi Rapace (Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, Prometeusz, Tożsamość zdrajcy), Szwedka, która spędziła dzieciństwo na Islandii. Rola Maríi należy do najlepszych w jej dorobku.

 

7.09.2022, godz. 19:00 środa – PARYŻ, 13. DZIELNICA

reżyseria: Jacques Audiard

scenariusz: Jacques Audiard / Léa Mysius / Céline Sciamma

zdjęcia: Paul Guilhaume

obsada: Lucie Zhang, Noémie Merlant, Makita Samba, Jehnny Beth

produkcja: Francja 2021

gatunek: komedia, dramat, romans

czas: 106’

dystrybucja: Gutek Film

 

Zachwycająca, stylowa love-story, która biorąc na warsztat dynamikę współczesnych związków, podtrzymuje legendę Paryża jako stolicy miłości i seksu. Opuszczamy jednak turystyczne szlaki, by przenieść się tam, gdzie naprawdę bije serce miasta. Gdzie z zawieszonych na najwyższych piętrach wieżowców erotycznych fantazji, z sunącej windami tęsknoty za bliskością i ze śmigających pośród blokowisk młodzieńczych rozczarowań i marzeń powstaje wybuchowy koktajl emocji.

Uwodzicielski film Jacquesa Audiarda to ekranizacja komiksowego hitu – „Śmiechu i śmierci” Adriana Tomine’a. Opowiadając o miłości i seksie w wielkim mieście, Audiard stworzył także fascynujący portret współczesnej metropolii: multietnicznej, wielojęzycznej, oplecionej siatką niezliczonych połączeń i przynoszącej każdego dnia niekończące się problemy z komunikacją.

Akcja „Paryża, 13. dzielnicy” rozgrywa się pośród wieżowców i esplanad paryskiego blokowiska, tutejszego Chinatown. Na tle surowej, brutalistycznej architektury uczucia młodych bohaterów wydają się szczególnie kruche i podatne na zranienie. Emilie (Lucie Zhang) zakochuje się w swoim sublokatorze Camille’u (Makita Samba). Ten podejmuje erotyczną grę, ale broni się przed uczuciami – do czasu, gdy poznaje Norę (Noémie Merlant), która jednak ma obsesję na punkcie kogoś innego: Amber (Jehnny Beth), tajemniczej dziewczyny pracującej na seks-kamerce. Jacques Audiard misternie plącze drogi swoich bohaterów, przykleja i odrywa ich od ekranów oraz z niebywałą świeżością i ciętym humorem kreśli portret współczesnych kochanków: śmiało otwierających drzwi do swoich sypialni, ale trzymających serca pod kluczem.

Doskonale chwytający rytm wielkomiejskiego życia, pełen czułości i empatii wobec bohaterów film „Paryż, 13. dzielnica” to kolejne przyjęte z entuzjazmem w Cannes dzieło Jacquesa Audiarda, twórcy nagrodzonych Złotą Palmą „Imigrantów” i wyróżnionego Grand Prix „Proroka”. To także kolejny tytuł (choćby po „Frances Ha” czy „C’mon C’mon”) dowodzący, że dziś o wszystkich odcieniach uczuć najlepiej opowiada się w czerni i bieli. Trend „mniej znaczy więcej” doskonale sprawdza się także w kinie.

KONKURS NA NAJLEPSZĄ RECENZJĘ!

Jak co roku Przegląd Kina Europejskiego kończy się konkursem na najlepszą recenzję bądź videorecencję z wybranego filmu bądź filmów pokazywanych podczas Przeglądu. Recenzje należy przesłać na adres e-mail: [email protected]  Termin dostarczenia prac to 23.09.2022r. Rozstrzygnięcie konkursu (wręczenie karnetu) nastąpi 27.09.2022r. przed seansem w ramach DKF „Eroica”. Do zdobycia: DARMOWY KARNET DKF „Eroica” na 10 wybranych seansów w sezonie 2022 – 2023 (od października do czerwca włącznie)!

Zapraszamy do udziału!

Do pobrania: REGULAMIN KONKURSU