Wernisaż wystawy „Dialogi – Rozmowy – Postawy Twórcze – Oblicza Tkaniny Artystycznej”

Plakat

24 października

piątek 24 października 2025 o 18:00

Centrum Kultury i Sztuki

Atrium

ul. Reymonta 33

Wstęp wolny

opis wydarzenia

Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach zaprasza na wernisaż wystawy
Dialogi – Rozmowy – Postawy Twórcze – Oblicza Tkaniny Artystycznej
24 października 2025 r., godz. 18.00
CKiS, atrium
Wystawa czynna: 24.10-23.11
Wstęp wolny


Jaka jest współczesna tkanina artystyczna możemy się przekonać na wystawie artystów sztuki włókna prezentowanej w atrium CKIS w Skierniewicach.
Tkanina artystyczna tkana na krosnach lub ramach wielkoformatowych tkanin i żakardów po eksperymentalne sploty czy użyte nietypowe materiały. Ciężkie tkane gobeliny zestawione zostały z lekkimi malowanymi jedwabiami i haftami na wiskozie. Autorskie techniki przeplecione z tradycyjnymi technikami tkackimi. Każdy z prezentowanych artystów ukazuje odmienną drogę twórczą. Zygmunt Łukasiewicz wykorzystuje techniki farbowania przędzy w celu tworzenia złożonych przejść kolorystycznych, przekracza tradycyjne postrzeganie tkaniny jako rzemiosła, tworzy tkaniny unikatowe i gobeliny nawiązujące do malarstwa. Alina Bloch prezentuje jedwabną lekkość i finezję mocnych malarskich zestawień kolorystycznych w malarstwie na jedwabiu. Ulubiona formą wypowiedzi Doroty Taranek są tkaniny żakardowe, w których z prawdziwą maestrią wykorzystuje ich technologiczne możliwości uzyskania światłocieniowych efektów za pomocą zastosowanych tkackich splotów, co zbliża jej twórczość do malarstwa. W artystycznej twórczości Bożenna Leszczyńska balansuje między rożnymi stylami tworząc prace malarskie, graficzne i tkaninowe. Joanna Lohn-Zając inspiracje czerpie z natury i otoczenia zamykając wrażenia i ulotne chwile w tkackiej materii. Hanna Wojdała-Markowska zarówno w malarstwie jak i w tkaninach artystycznych inspiruje się strukturami, interpretuje zjawiska świetlne i wykorzystuje często materiały z odzysku, nadając im nowe życie. Podróż w głąb siebie do zrozumienia swoich emocji jest dla Bożeny Kuzio-Bilskiej impulsem do tworzenia prac malowanych na jedwabiu. Artystka poszukuje również innych środków wyrazu eksperymentując z nieoczywistymi materiałami. Karolina Lizurej w swojej twórczości wykorzystuje medium tkaniny poruszając tematy tożsamościowe, rolę pamięci, historii, tradycji i sztuki w jej konstytuowaniu się. Poprzez haft nawiązuje do tradycyjnych technik kobiecych. Izabela Walczak tworzy biomorficzne kompozycje, które pulsują światłem i kolorem. Posługuje się klasycznymi technikami tkackimi transformowanymi na dzisiejszy język tkaniny. Tomasz Sadlej w swojej twórczości odnosi się do bogatej tradycji polskiego malarstwa na jedwabiu, jednocześnie podążając własną, niezależną artystyczną ścieżką. Wyjątkowość tkaniny artystycznej polega na jej różnorodności. Naciągnięta na krosno i eksponowana na ścianie zbliża się do malarstwa, przestrzenna staje się podobna do rzeźby czy instalacji. Zachęcamy do rozmowy o różnorodnym obliczu współczesnej tkaniny artystycznej.

Kurator wystawy – Bożena Kuzio-Bilska

ALINA BLOCH z domu GRABARCZUK W 1981 dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Wystawiennictwa u prof. Jacka Damięckiego na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.Malarstwo studiowała w pracowni prof. Jana Lisa,
a Tkaninę artystyczną u prof. Wojciecha Sadleya. Tytuł doktora Sztuk Plastycznych w dyscyplinie artystycznej Sztuki Piękne obroniła w 2010 r na podstawie rozprawy doktorskiej pt. „Podstawowe problemy koloru, światła i formy w malarstwie na podłożu bezgruntowym – jedwabiu naturalnym”. W latach 2007-2019 pełniła funkcję asystenta w  macierzystej uczelni na Wydziale Sztuki Mediów  w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Apoloniusza Węgłowskiego. Autorka licznych wystaw indywidualnych i uczestniczka wystaw zbiorowych sztuki współczesnej. Kuratorka Galerii Forma SBM „Politechnika” na warszawskim Mokotowie.

BOŻENA KUZIO-BILSKA  Artystka wizualna, animatorka kultury, edukatorka. Należy do OW ZPAP, obecnie jest sekretarzem Zarządu. Zajmuje się tkaniną unikatową, malarstwem, scenografią. Bierze udział w wielu wystawach i w prestiżowych przeglądach tkaniny w Polsce: w Łodzi, Krośnie, Warszawie, w międzynarodowych konkursach i wystawach: International Textile Triennial Szombathely Hungary, International Mini Textile Exhibition Slovakia, International Biennale of Miniature Arts Timisoara – BIAMT Rumunia, oraz w Ukrainie, Bułgarii, Francji, Portugalii. Ważniejsze nagrody: 2024 – International Artistic Linen Cloth Biennial „Z krosna do Krosna”, Nagroda Miasta Krosna, a w 2022 – nominacja do Nagrody, 2021 – wyróżnienie
w Międzynarodowym Plenerze Form z Wikliny i Land Artu. Inicjator i kurator przeglądu miniatur tkackich MiniTextileArt. Prace
w zbiorach muzealnych m.in. Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Art Gallery w Szombathely na Węgrzech orazw kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.


BOŻENNA LESZCZYŃSKA  Dyplom z wyróżnieniem w ASP w Łodzi w pracowni prof. Leszka Rózgi – grafika warsztatowa
i w pracowni prof. Stefana Krygiera – grafika użytkowa malarstwo w pracowni prof. Lecha Kunki.  Długoletnia współpraca
z Wydawnictwami Handlu Zagranicznego AGPOL jako projektant plakatów, folderów, katalogów. Dyrektor artystyczny miesięcznika „Polish Foreign Trade” oraz miesięcznika „Sukces” i „Auto Sukces”. W swojej Agencji Reklamy POLI-Media, jako pierwsza w kraju opracowała i wydała katalog „Ośrodki Jazd Konnych w Polsce”. W swoim dorobku ma ponad 50 wystaw
w Polsce, Belgii, Holandii, Francji, Szwecji, Bułgarii, USA. Obecnie pełni funkcję Prezesa Związku w Okręgu Warszawskim Związku Polskich Artystów Plastyków. Współtworzyła i prowadzi interdyscyplinarną Grupę Twórczą PositiveArt, złożoną
z artystów OW ZPAP, członków wielu sekcji. Jest kuratorem wystaw i przewodniczy Radzie Artystycznej w OW ZPAP.


KAROLINA LIZUREJ Doktor Sztuk Pięknych. Ukończyła Wydział Malarstwa (2014) i Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (2018) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obecnie pracuje jako asystentka w Pracowni Tkaniny Artystycznej na tej samej uczelni. W swojej twórczości wykorzystuje medium tkaniny, a istotą staje się rysunek – linia, ślad budujący formę
i przestrzeń. Interesują ją tematy tożsamościowe, rola pamięci, historii, tradycji i sztuki w jej konstytuowaniu się. Poprzez haft nawiązuje do tradycyjnych technik kobiecych, bo ważny jest dla niej również aspekt kobiecości i znaczenia feminizmu we współczesnej narracji w sztuce i nie tylko. Jest laureatką wielu konkursów i stypendiów. Jej prace biorą udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą, m.in. w Czechach, Słowacji, Litwie, Węgrzech, Szwecji, Ukrainie, Serbii, Indonezji, USA, Francji i Włoszech.
4. Karolina Lizurej, Motyw kobiecych fryzur z Powstania Warszawskiego; wprawki, 2025, haft ręczny na wiskozie, tkanina farbowana korą brzozową, 300 x 200 cm
JOANNA LOHN-ZAJĄC  Studiowała na ASP w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Dyplom w Katedrze Tkaniny Unikatowej w 1988 r. (pracownia prof. R. Kwietnia). Uczestniczy w działaniach Pracowni Doświadczalnej Tkactwa Artystycznego oraz Sekcji Tkaniny przy Okręgu Warszawskim Związku Polskich Artystów Plastyków. Przewodniczy Sekcji Tkaniny i pełni funkcję wiceprezesa OW ZPAP. Prace w prywatnych zbiorach oraz w Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze i w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. W 2022 r. odznaczona Złotą Odznaką ZPAP. Wraz z artystką B. Kuzio-Bilską zainicjowała w |2020 r. pokazy MiniTextileArt. Udział w wystawach grup: PositiveArt, Symfonia, MiniTextileArt. Prowadzi stronę FB „Polish Textile Art/Polska Sztuka Włókna – Tkanina”.Jest kuratorką wystaw z cyklu Triennale Sekcji Tkaniny „Sztuka Włókna” i inicjatorką Konkursu im. prof. St. Trzeszczkowskiego. Twórczość z zakresu tkaniny artystycznej: gobelin, miniatura, tkanina unikatowa, aplikacja, obiekty.


ZYGMUNT ŁUKASIEWICZ Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Dyplom w Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej
u Profesora Wojciecha Sadleya. Zajmuje się tkaniną artystyczną,  modą unikatową określaną hasłem „Kilimowa Moda”. Zrealizował 27 wystaw indywidualnych i brał udział w licznych wystawach w kraju i za granicą. Jest wykładowcą na Wydziale Sztuk Projektowych w łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych i na Wydziale Malarstwa (Pracownia Tkaniny) warszawskiej ASP – prowadzi zajęcia z tkaniny artystycznej i technik farbowania włókien. Od 1990 roku projektuje i realizuje unikatowe kolekcje mody Moda i Sztuka, prezentowane na ponad 40 pokazach, m.in. w galeriach: Wilanowska, Hanaoka, Image oraz w Instytucie Wzornictwa przemysłowego w Warszawie, BWA w Bielsku-Białej, BWA w Olsztynie, Teatrze Starym w Krakowie; na targach: Interfashion w Łodzi, Moda i Uroda w Warszawie i we Wrocławiu, a także w Pradze, Berlinie, Kopenhadze, Paryżu, Roven; na festiwalach: Europejski Miesiąc Kultury w Krakowie, Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, Plener Tkacki Kowary — Kamienna Góra, Festiwal Piosenki w Sopocie, Martini-Polska Gala Mody, Moda na Kawę Tchibo, Etniczne Pokusy, Horyzont Zdarzeń.


TOMASZ SADLEJ Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pod kierunkiem prof. Ryszarda Winiarskiego, stopnia doktora sztuki uzyskał na ASP w Krakowie, doktora habilitowanego na ASP w Warszawie. Jest pracownikiem badawczo dydaktycznym, profesorem w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, w Instytucie Edukacji Artystycznej.  Prace Tomasza Sadleja, charakteryzujące się głębią kolorystycznąi subtelnością form, były prezentowane na prestiżowych wystawach, m.in. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowym w Lublinie, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu i Galerii Ars Longa Grażyny i Roberta Śniadewiczów w Milanówku. Artysta o sobie: „Obserwuję, czuję i badam przenikanie sfery realnej ze światem oczekiwanym, indywidualnego opisu życia z narracją zewnętrzną, ścierania się ,,konieczności” z wolnym wyborem. W przestrzeni tej polaryzacji szukam formy malarskiej mojego obrazu”.


DOROTA TARANEK Urodzona w Żyrardowie, projektantka i badaczka tekstyliów, pracuje w Instytucie Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej. Ostatnio brała udział następujących wystawach: 13. Baltic Mini Textile Gdynia, Museum of the City
of Gdynia 2025, Poland, XI World Textile Art Biennial – The Four Elements, MIFA Miami 2025, USA,23  rd Textile miniature, FLASH 2025, Galeria Umelka, Bratislava, Slovakia,Tapestry Triennial Exhibition ARTAPESTRY7,Art Centre Silkeborg Bad 2025, Denmark,THREAD TECHNIQUE MINIATURE  THE NEST 2024, Bucharest – National Museum of the Romanian Peasant, Romania,VIII International Triennial of Textile Arts 2024,Szombathely Gallery, Hungary,Tapestry Triennial Exhibition ARTAPESTRY7, Dutsche Textilmuseum Krefeld 2024, Germany,7th Riga International Textile and Fibre Art Triennial QUO VADIS? 2023, Museum
of Decorative Arts and Design in Riga, Latvia,  22nd International Minitextile Exhibition BUBBLE 2022, Galeria Umelka, Bratislava, Slovakia, FIBRE ART&;FINE ART 2022, Magyar Muveszeti Akademia, Budapest, Hungary,Small Format Salon. 8th International Biennial of Contemporary Textile Art, WTA Sustainable City, Madrid, Museo del Traje, Spain, 2019,Tapestry Triennial exhibition ARTAPESTRY5, Art Centre Silkeborg Bad, Denmark, KULTURCENTRUM, Ronneby, Sweden, 2018.


IZABELA WALCZAK  Studiowała na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego
w Łodzi w latach 2001-2006. Dyplom uzyskała w 2006 roku w Pracowni Dywanu i Gobelinu prof. Jolanty Rudzkiej-Habisiak.
Od roku 2009 zatrudniona na stanowisku Asystenta w Pracowni Dywanu i Gobelinu. W 2021 roku uzyskała stopień doktora sztuki. Obecnie jest kierownikiem Pracowni Obiektu do Wnętrza, Dywanu  Gobelinu w macierzystej uczelni. Uczestniczka ponad 80 wystaw zbiorowych i indywidualnych. Laureatka Międzynarodowych Plenerów „Przestrzenne Formy z Wikliny”. Otrzymała Grand Prix podczas 11. i 12. Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” w 2022 i 2024 roku, organizowanego przez Muzeum Rzemiosła w Krośnie. Zajmuje się szeroko pojętą sztuką włókna, tkaniną artystyczną, a także tworzy użytkowe obiekty outdoorowe.


HANNA WOJDAŁA-MARKOWSKA  Urodzona 1964 roku w Radomiu. Studia w PWSSP w Łodzi na Wydziale Włókienniczym, dyplom z wyróżnieniem w 1990 roku w Pracowni Gobelinu i Dywanu prof. Antoniego Starczewskiego. Od 1996 roku – nauczyciel akademicki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Radomskiego. Od 1991 roku członek ZPAP, od 2016 roku w Sekcji Tkaniny Okręgu Warszawskiego. Twórczość w zakresie tkaniny unikatowej, malarstwa i autorskiego ubioru. Udział w około trzystu wystawach międzynarodowych, ogólnopolskich, lokalnych. Organizacja czterdziestu wystaw indywidualnych oraz kilku pokazów ubioru. Za malarstwo i tkaninę artystyczną otrzymała kilkanaście medali, nagród i wyróżnień.