THE BEST OF O!PLA #4 – przegląd animacji laureatów IV Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA
22 grudnia
czwartek 22 grudnia 2016 o 17:30
Kinoteatr Polonez
mała sala
ul. Wita Stwosza 2/4
opis wydarzenia
Czym jest O!PLA?
Odbywający się od 2013 roku OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL POLSKIEJ ANIMACJI “O!PLA” („O!PLA oznacza: „O! Polska Animacja”) jest przede wszystkim próbą odzyskania kontaktu i (od)budowania relacji pomiędzy polskim widzem, a polską animacją autorską, a także – za sprawą projektów towarzyszących – promocją, w kraju i za granicą, jednej z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki.
Wiadomo, że Animacja to Królowa Polskiej Kinematografii – w okresie świetności – latach 60 -tych i 70 – tych XX wieku rozpoznawalną na świecie marką polskiej sztuki była Polska Szkoła Animacji, zapewniająca polskiemu filmowi animowanemu pozycję najlepszego artystycznego towaru eksportowego. Studia animacji prężnie działały w Bielsku – Białej, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i w Warszawie… Po 89 roku animacja odeszła do lamusa. O!PLA chce przywrócić animacji dawną świetność w Królestwie Polskiej Kinematografii – broniąc jej dobrego imienia.
Kto stoi za Festiwalem O!PLA?
PIOTR KARDAS – animator kultury, pomysłodawca oraz koordynator wielu projektów artystycznych oraz wydarzeń kulturalnych, kurator programów filmowych. Studiował Filmoznawstwo oraz Nowe Media na Uniwersytecie Łódzkim. Niezależny historyk i promotor animacji, pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA, w przeszłości związany m.in. ze słynnym studiem Se-ma-for i Kinem Charlie w Łodzi, a także Festiwalem ARS INDEPENDENT w Katowicach. W lutym 2012 roku założył Animation Across Borders – niezależny projekt związany z dystrybucją oraz promocją filmów animowanych. W 2013 powołał do życia Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji O!PLA oraz projekt O!PLA ACROSS THE BORDERS.
Poprowadzi autorskie zajęcia multimedialne historyczno-teoretyczne pt.: „OD RYSUNKÓW NASKALNYCH DO DISNEYA I PIXARA, CZYLI JAK ANIMACJA WYSZŁA Z JASKINI” – początki sztuki animacji, najstarsi twórcy i ich dzieła, idea stwarzania ruchu, różne techniki animacji.
Przegląd THE BEST OF O!PLA #4
to unikalny program prezentujący laureatów IV Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA wyróżnionych przez „największe Jury na świecie” – 7287 widzów z 69. Polskich miejscowości. 20. polskich animowanych krótkich metraży z lat 2014-2015 to zdumiewająca mieszanka technik, stylów i emocji.
Filmy :
1. MAGICZNY LAS (2016, 3’45”), Artur Marcol (Panoptiqm Studio)
2. CIPKA (2015, 8’22”), Renata Gąsiorowska (PWSFTviT ŁÓDŹ)
3. DRUMLA (2015, 12’29”), Tomasz Pawlak
4.JA JESTEM ZŁODZIEJ (2015, 5’22”), Maciej Przemysław Bednarek | Elektronikt
5.MOZAIKA, WALC ŚLEDZIONY (2015, 4’25”), Andrea Guizar (PWSFTviT ŁÓDŹ)
6. WHADDUP FISH! (2015, 1’14), Tomasz Pilarski (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
7. GLI.TCH (2014, 3’34”), Mikołaj Sęczawa (ASP ŁÓDŹ)
8. TA CHOLERNA NIEDZIELA (2014, 16’09”), Przemek Kotyński (Studio Produkcyjne ORKA)
9. ZACZYN (2015, 4’55”), Artur Hanaj (PWSFTviT ŁÓDŹ)
10. I AM (2014, 00’05”), Magdalena Pilecka
11. KOLEKCJONER (2015, 7’09”), Kamila i Mirek Sosnowscy
12. CUKIERKI (2014, 3’26”), Mai Tran | ROBODROM
13. ZAPIS Z WCZORAJ (2015, 5’00”), Michał Soja (ASP KRAKÓW)
14. HEJ, HO I NIESPODZIEWANA PRZYGODA (2015, 1’09”), Maciej Żuk / Kamil Wójcik
15. CZARNA WOŁGA (2015, 3’58”), Marta Wiktorowicz (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
16. PRZETRWAĆ W PUSZCZY BIAŁOWIESKIEJ (2015, 2’29”), Michał Rychławski (STREFA 57)
17.RZEŹBA DNIA (2015, 3’31”), Monika Kuczyniecka | Renata Przemyk
18. NIE TRAĆ GŁOWY (2015, 4’), Karolina Specht (PWSFTviT ŁÓDŹ)
19. ŻYCIE (2015, 1’34”), Michał Rychławski (STREFA 57)
20. DRUCIANE OPRAWKI (2014, 14’), Bartosz Kędzierski (Studio KINESKOP)