Ostatnie Granice: XVIII Przegląd Kina Europejskiego

Plakat

5 września - 7 września

wtorek 5 września 2023 o 19:00 - czwartek 7 września 2023

Centrum Kultury i Sztuki

Sala koncertowa

ul. Reymonta 33

Bilety na jeden film: 15 zł, karnety na wszystkie filmy: 40 zł. Karnety dostępne jedynie w kasach kina i CKiS.

opis wydarzenia

OSTATNIE GRANICE

XVIII Przegląd Kina Europejskiego

Termin: 5.09 – 7.09.2023 r.

Sala koncertowa Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach

Temat przewodni: O ludziach i przeznaczeniu  

5.09.2023, godz. 19:00 wtorek – OSIEM GÓR

scenariusz i reżyseria: Felix Van Groeningen, Charlotte Vandermeersch

zdjęcia: Ruben Impens

występują: Luca Marinelli, Alessandro Borghi, Filippo Timi, Elena Lietti

produkcja: Włochy, Belgia, Francja 2022

gatunek: dramat

czas: 147’

dystrybucja: M2Films

Trzydziestoletni Pietro decyduje się zostawić za sobą życie dużego miasta i wyjechać w góry. Nie odnajduje się w swoim dotychczasowym, pełnym zgiełku życiu, chociaż sam nie potrafi określić czego mu brakuje. Prawdziwie wolny i szczęśliwy czuł się jedynie w dzikich Alpach, gdzie spędzał w dzieciństwie każde lato. Zaszczepiona w nim miłość do gór i odkrywania nowych ścieżek każe mu wyruszyć w świat, w którym nowe znajomości i stare przyjaźnie staną się ścieżką do odnalezienia siebie.

„Osiem gór” to ekranizacja bestsellerowej powieść Paula Cognettiego. Jednak sercem opowieści jest uchwycona z wrażliwością obrazów Terrence’a Malicka relacja człowieka z przepiękną, majestatyczną i nieposkromioną naturą. Twórcy zdjęć udało się oddać zarówno monumentalną, magnetyczną siłę gór, jak ich intymną stronę, gdzie kolejne kroki, milczenie, czas i właściwa miara to sposób na życie. „Osiem gór” to wyjątkowa opowieść o odkrywaniu siebie, naturze i miłości – platonicznej, ale mocniejszej niż jakakolwiek skała, na którą można by się wspiąć.

Wypełniony powietrzem i miłością film, który oddaje hołd pięknu oraz temu, co oznacza być człowiekiem. (…) Ten film zawiera w sobie tajemnicę i pasję, wspinając się na wyżyny alpejskich szczytów.

– The Guardian

 

6.09.2023, godz. 19:00 środa – ŚWIAT PO PRACY

scenariusz i reżyseria: Erik Gandini

zdjęcia: Måns Månsson, Fredrik Wenzel

produkcja: Szwecja, Norwegia, Włochy 2023

gatunek: dokumentalny

czas: 81’

dystrybucja: Against Gravity

Czy jesteśmy gotowi na świat bez pracy? A może nie wyobrażamy sobie bez niej życia? “Świat po pracy” z poczuciem humoru bierze na warsztat przewidywania naukowców, że za kilka dekad w większości zadań zastąpią nas maszyny…

W Kuwejcie każdy ma prawo do pracy, więc w niektórych miejscach na jednym stanowisku zatrudnionych jest 20 osób, które przychodzą do pracy tylko po to, żeby w niej być. Z wykonywaniem konkretnych zadań nie ma to nic wspólnego. W Korei Południowej pracuje się tak dużo, że wprowadzono tam nawet politykę wyłączania komputerów pod koniec dnia, żeby pracownicy nie mogli już dłużej pracować. 14-godzinny dzień pracy to w tym kraju norma i oznaka szacunku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych co roku pracownicy rezygnują z ponad 500 milionów godzin urlopu z obawy o utratę pracy. Tymczasem roboty są już gotowe do przejęcia większości wykonywanych przez człowieka zadań, co w efekcie uczyni nas bezrobotnymi.

Wiele zmieniło się od czasu, gdy grupa purytańskich księży wynalazła w XVII wieku pojęcie etyki pracy. W XXI wieku samo pojęcie „pracy” pod wieloma względami się rozpada. To idealna sytuacja dla szwedzkiego mistrza kina dokumentalnego Erika Gandiniego, który podróżuje po całym świecie i wnikliwie, z egzystencjalnym humorem bada, co oznacza dziś słowo „praca” i czy w ogóle ma ono jeszcze dla nas jakieś znaczenie.

Gandini jest znany polskiej publiczności z takich filmów, jak „Szwedzka teoria miłości” czy „Wideokracja”, które w błyskotliwy sposób komentowały rzeczywistość. Tym razem postanowił spojrzeć dla odmiany w przyszłość: Zawsze uważałem tworzenie filmów dokumentalnych za sposób na uchwycenie, ujawnienie i zrozumienie czasów, w których żyję. W przypadku „Świata po pracy” chciałem pójść o krok dalej, próbując uchwycić rzeczywistość, która jeszcze w pełni nie istnieje. Chciałem zbadać bliską przyszłość za pomocą metody co by było gdyby…, skupiając się na pytaniu: Co będziemy robić, gdy nie będziemy musieli pracować? Ten film nie jest stworzony z zamiarem przedstawienia, jaka jest obecnie rzeczywistość, ale raczej jaka może być. Jest kręcony w teraźniejszości, mając na celu stworzenie projekcji w przyszłość: to przyszłość przez teraźniejszość.

7.09.2023, godz. 19:00 czwartek – PAMFIR

scenariusz i reżyseria: Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk

zdjęcia: Mykyta Kuzmenko

obsada: Oleksandr Yatsentyuk, Stanislav Potiak, Solomiia Kyrylova, Olena Khokhlatkina

produkcja: dramat, kryminał

gatunek: Ukraina, Francja, Polska, Chile, Luksemburg 2022

czas: 103’

dystrybucja: Gutek Film

Wirtuozerski thriller kryminalny, malowniczy karpacki western, a może ludowa baśń na sterydach?

Entuzjastycznie przyjęty w Cannes „Pamfir” pełnymi garściami czerpie z kina gatunków, ale – podobnie, jak

tytułowy bohater – łamie wszelkie reguły. Bo tylko w ten sposób można przetrwać w zdeprawowanym,

przygranicznym świecie skorumpowanych glin i przemykających lasem przemytników. Skąpany w mgłach

Bukowiny, zanurzony w tajemniczych lokalnych obrzędach i brutalnych lokalnych układach debiut Dmytra

Sukholytkyy’ego-Sobchuka to nieoczywisty portret ukraińskiej prowincji, a zarazem uniwersalna opowieść o bezwarunkowej miłości. O synu, który chce być jak ojciec i ojcu, który zrobi wszystko, by syn nie poszedł w jego ślady.

Tytułowy Pamfir, niegdyś przemytnik, dziś robotnik zarabiający na chleb w Polsce, wraca do domu w Zachodniej Ukrainie. Chce spędzić we wsi doroczny karnawał, a przede wszystkim pobyć z żoną i synem. Nastoletni Nazar wpada jednak w kłopoty i ojciec zmuszony jest spłacić jego dług. Pamfir odnawia stare kontakty i przyjmuje ostatnie zlecenie. Nie wie, że wkracza w świat, w którym da się przemycić wszystko, z wyjątkiem dobra.

Jeden z najlepszych ukraińskich filmów roku mistrzowsko splata filmowe konwencje, pogańskie mity i ukraińską rzeczywistość. W „Pamfirze” migracja zarobkowa wydaje się jedyną szansą ucieczki od braku perspektyw i wszechobecnej korupcji – na lata rozdziela jednak rodziny. Pobrzmiewają tu też dalekie echa wojny, dopisując filmowi nowe, zaskakujące znaczenia. Bo choć nie mówi o niej wprost, wizjonerski „Pamfir” stał się metaforą obecnej sytuacji.

Ostatniego dnia naszym gościem będzie krytyk filmowy Wojtek Tutaj, która poprowadzi dyskusję w temacie przeglądu o wszystkich filmach.

 

XVIII edycja OSTATNICH GRANIC- Przeglądu Kina Europejskiego

Kolejna edycja Przeglądu Kina Europejskiego – trzy dni z kinem ambitnym, nieoczywistym, wywołującym dyskusje…

Hasło przewodnie XVIII przeglądu to: O LUDZIACH I PRZEZNACZENIU – kolejny raz chcemy porwać Was do dyskusji, skłonić do własnych interpretacji.

Czym jest przeznaczenie, nazywane inaczej losem, dolą czy nieuchronną przyszłością? Czy można przed nim uciec, czy jest tylko jedno jedyne, niezmienne? Czy istnieje sposób żeby je zmienić, wpłynąć na jego bieg? Temat przewodni, jak zawsze skłania do szerokich interpretacji i dyskusji. Chcieliśmy nadać mu brzmienie jak z baśni, czy przypowieści, by było punktem wyjścia, kluczem do różnych opowieści o ludziach i ich zmagań z losem, bo jak w baśni różne światy i zjawiska mogą egzystować obok siebie.

Dla jednych przeznaczeniem jest porzucenie zatłoczonego miasta i wyruszenie w podróż w dzikie niepoznane włoskie Alpy, aby tam odnaleźć siebie. Budowanie przyszłości jest ściśle związane z samopoznaniem, które dokonuje się w powolnym medytacyjnym rytmie opowieści toczącej się pomiędzy naturą a człowiekiem. Z kolei wirtuozerski thriller poprowadzi nas przez górskie mgły, żeby opowiedzieć podszytą folklorem historię podwójnej tożsamości, człowieka rozdartego między ucieczką od braku perspektyw a walką o utrzymanie rodziny. Czy w tej rzeczywistości przeznaczenie jest tylko jedno – przenoszenie grzechów z ojca na syna? Czy przyszłość Europy Wschodniej i Centralnej to emigracja zarobkowa? A co ze światem? Czy jego refrenem ma być ciągłe „I’m sooo busy”? Czy przeznaczeniem człowieka jest praca? Co będzie, zważywszy na szybki rozwój technologii, jeśli ludzi zastąpią w pracy roboty? Czym zajmą się ludzie i co stanie się z etyką pracy? Co by było gdyby ludzie pracować przestali, bo zostaliby zastąpieni przez roboty? Tę przerażającą i fascynującą jednocześnie  wizję przyszłości rozpostrze przed nami Erik Gandini, mistrz kina dokumentalnego.

KONKURS NA NAJLEPSZĄ RECENZJĘ!

Jak co roku Przegląd Kina Europejskiego kończy się konkursem na najlepszą recenzję bądź videorecencję z wybranego filmu bądź filmów pokazywanych podczas Przeglądu. Recenzje należy przesłać na adres e-mail: [email protected] Termin dostarczenia prac to 22.09.2023r. Rozstrzygnięcie konkursu (wręczenie karnetu) nastąpi 26.09.2023r. przed seansem w ramach DKF „Eroica”. Szczegóły oraz regulamin konkursu na stronie: https://cekis.pl/

Do zdobycia: DARMOWY KARNET DKF „Eroica” na 10 wybranych seansów w sezonie 2023 – 2024 (od października do czerwca włącznie)!

Zapraszamy do udziału!

REGULAMIN KONKURSU

 www.facebook.com/dkf.EROICA