Ostatnie granice: XIX Przegląd Kina Europejskiego
3 września - 5 września
wtorek 3 września 2024 o 19:00 - czwartek 5 września 2024 o 22:00
Centrum Kultury i Sztuki
Sala koncertowa
ul. Reymonta 33
opis wydarzenia
OSTATNIE GRANICE
XIX Przegląd Kina Europejskiego
Termin: 3-5.09.2024 r.
Sala koncertowa Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach
Bilety: 17 zł (jeden film), 3 zł (okulary 3D), 42 zł (karnet na 3 dni + okulary 3D)
Temat przewodni: Konfrontacje
Kolejna edycja Przeglądu Kina Europejskiego – trzy dni z kinem ambitnym, nieoczywistym, wywołującym dyskusje…
Hasło przewodnie XIX przeglądu to: KONFRONTACJE – kolejny raz chcemy porwać Was do dyskusji, skłonić do własnych interpretacji, ale też trochę zaskoczyć i zaintrygować… ponieważ tegoroczne propozycje filmowe to współczesne europejskie kino wielowątkowe, wielowarstwowe a niekiedy przekraczające granice gatunków. Chcemy, żeby tytułowe konfrontacje dotyczyły bardzo wielu aspektów, także na poziomie formy prezentowanych tytułów i ich gatunków, ale przed wszystkim na poziomie poruszanych tematów. Słowem, które będzie dookreślało konfrontacje będzie ambiwalentność, czyli zderzymy ze sobą dość przeciwstawne elementy. I tak podążymy za jednym z najważniejszych brytyjskich reżyserów Kenem Loachem przez zawiłą plątaninę przeszłości i teraźniejszości małego górniczego miasteczka w Wielkiej Brytanii, gdzie ksenofobia i obawa przed nieznanym mieszają się z wiarą w przyjaźń. Czy ta społecznie zaangażowana opowieść o najmniej uprzywilejowanych przyniesie antidotum na nienawiść? Z kolei w dystopijnym świecie, który wykreowało współczesne kino francuskie skonfrontowani zostaną ludzie i przyroda, wybrzmi odwieczny konflikt natury z kulturą, codzienna oswojona „normalność” zadrży w konfrontacji z dziwną, nieznaną „odmiennością”. Reżyser Thomas Cailley pyta o granice człowieczeństwa, o wpływ człowieka na naturę podczas procesu dziejowego, ale też o tolerancję i akceptację transformacji, które następują nie tylko w przyrodzie, ale też w życiu społecznym i cywilizacyjnym używając do tego celu filmowej hybrydy gatunkowej – fantasy miesza się z opowieścią o dorastaniu, dramatem rodzinnym z elementami horroru. Czy zagadkowa epidemia przemieniająca ludzi w zwierzęta przypomni o tym co konstytuuje nas jako ludzi? W naszym zaskakującym zestawie nie może zabraknąć filmu dokumentalnego i to ze znakiem jakości jednej z najważniejszych postaci europejskiego kina – Wima Wendersa, który kolejny raz udowadnia, że jest twórcą poszukującym i lubiącym przekraczać kolejne granice. Za jego sprawą wkroczymy do świata niemieckiego malarza i rzeźbiarza Anselma Kiefera i jego dzieł. Ten niezwykły mariaż fikcji i dokumentu łączy różne media i konwencje, światy dwóch niepokornych artystów – Kiefera i Wendersa. Dzięki realizacji w 3D dostajemy niemal namacalne doświadczenie wyobraźni artysty; barwy, tekstury i znaczenia, stawiając jednocześnie pytanie o granicę pomiędzy filmem a instalacją artystyczną. Anselm – artysta niejednoznaczny, „anomalia” w środowisku artystycznym – z jednej strony okrzyknięty najważniejszym żyjącym artystą z drugiej wykluczony i odrzucony, ponieważ przez swoją sztukę konfrontuje niemieckie społeczeństwo z dziedzictwem III Rzeszy. W jego postaci i twórczości zderza się przeszłość i teraźniejszość. Czy sztuka może przyczynić się do budowania współczesnej tożsamości narodu? Jaką drogę musi pokonać?
3.09.2024, godz. 19:00 wtorek – THE OLD OAK
reżyseria: Ken Loach
scenariusz: Paul Laverty
zdjęcia: Robbie Ryan
występują: Dave Turner, Ebla Mari, Claire Rodgerson
produkcja: Wielka Brytania / Belgia / Francja 2023
gatunek: Dramat
czas: 113 min.
dystrybucja: Aurora Films
Dla lokalnej społeczności niewielkiego miasteczka w północnej Anglii pub The Old Oak to miejsce szczególne. Jedyna przestrzeń, gdzie ludzie wciąż mogą się spotkać i przy kuflu piwa omówić bieżące sprawy, ale też symbol brutalnych zmian, jakie dotknęły okolicę za sprawą głębokiej ekonomicznej recesji.
Wszystko zaczęło się zmieniać w połowie lat 80., kiedy na fali strajku dobrze prosperujące za sprawą przemysłu górniczego miasto zaczęło stopniowo pogrążać się w kryzysie. Młodzi, nie widząc dla siebie miejsca, poczęli wyjeżdżać w poszukiwaniu lepszych perspektyw, a ci, którzy zostali, pogrążali się w marazmie. Narastająca frustracja i nieufność wobec wszystkiego co obce znajduje ujście, kiedy do miasta trafia autobus z syryjskimi uchodźcami. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta, a mieszkańcom nie podoba się, że przyjezdni mogą liczyć na większe wsparcie niż oni. Szansą na porozumienie może okazać się niezwykła przyjaźń, jaka rodzi się między właścicielem pubu a młodą Syryjką.
Jeden z najważniejszych brytyjskich reżyserów Ken Loach po raz kolejny bierze na warsztat ważny społeczny temat i szuka światła tam, gdzie wcale nie jest o nie łatwo. Podejmując problem imigracji, zastanawia się nad przyczynami ksenofobii u swoich rodaków, nie bez przyczyn odnosząc się do głębokich systemowych zaniedbań.
Film miał swoją światową premierę na festiwalu w Cannes, a na kolejnych festiwalach filmowych otrzymał 6 Nagród Publiczności.
4.09.2024, godz. 19:00 środa – KRÓLESTWO ZWIERZĄT
reżyseria: Thomas Cailley
scenariusz: Thomas Cailley, Pauline Munier
zdjęcia: David Cailley
produkcja: Francja 2023
gatunek: Przygodowy, Sci-Fi
czas: 130 min.
dystrybucja: Kino Świat
Film został nagrodzony pięcioma Cezarami, najważniejszymi nagrodami filmowymi we Francji. Ten niezwykle oryginalny projekt otwierał prestiżowy konkurs Un Certain Regard na festiwalu w Cannes w 2023 roku oraz został doceniony przez liczne międzynarodowe festiwale w tym m.in.: w Londynie, Busan, Palm Springs, Sitges i na Warszawskim Festiwalu Filmowym.
W niedalekiej przyszłości przez ludzką populację przetacza się epidemia niewyjaśnionych mutacji genetycznych. Za ich sprawą niektórzy jej przedstawiciele zaczynają coraz bardziej upodabniać się swoim wyglądem i zachowaniem do zwierząt. Te obdarzone nadludzkimi umiejętnościami hybrydy uznawane są jednak za zagrożenie i izolowane w specjalnych ośrodkach. Jedną z osób dotkniętych taką mutacją jest Lena – żona François (Romain Duris). Na wieść o wypadku konwoju w dzikiej części lasu i ucieczce transportowanych w nim hybryd, mężczyzna wspólnie ze swoim 16-letnim synem Emilem wyrusza na desperackie poszukiwanie swojej partnerki. Będzie to wyzwanie zarówno dla ojcowskiej relacji François ze swoim dzieckiem jak również dla całej trójki jako rodziny. Czeka ich prawdziwe emocjonalne trzęsienie ziemi, które wystawi wszystkich na próbę.
5.09.2024, godz. 19:00 czwartek – ANSELM (wersja 3D)
reżyseria i scenariusz: Wim Wenders
zdjęcia: Franz Lustig
produkcja: Niemcy, Francja, Włochy 2023
gatunek: Biograficzny, Dokumentalny
czas: 93 min.
dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Filmowy portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera jest jak jego wielkoformatowe rzeźby – choć monumentalny, nie porzuca ludzkiej perspektywy. Po pamiętnej „Pinie” Wim Wenders proponuje kolejne immersyjne doświadczenie filmowe, dzięki któremu możemy wkroczyć do świata twórcy i jego dzieł. Fabularyzowane sceny, materiały archiwalne i imponujące ujęcia z gigantycznej pracowni pod Paryżem składają się na zniuansowany obraz człowieka walczącego z powojenną zbiorową amnezją. Urodzony w 1945 roku Kiefer, uczeń Josepha Beuysa, upomina się w swoich pracach o pamięć trudnej przeszłości Niemiec, podobnie jak Heinrich Böll w literaturze. Wenders wędruje z kamerą po ogromnym terenie we francuskim Barjac – studiu artystycznym, a zarazem ulegającej entropii wystawie. Konstrukcja i rozpad, mit i konkret, świadectwo i zanik – te ambiwalentne fascynacje widać w tworzonych przez Kiefera obiektach: kilkupiętrowych betonowych wieżach czy podziemnych tunelach. Jednocześnie reżyser pozwala sobie na czuły filmowy gest – spotkanie małego Anselma (w tej roli siostrzeniec Wendersa) z uznanym artystą.
Za to sztuka, proces tworzenia – tym warto zająć się w filmie, uczynić widocznym dla innych. Ogromna ilość pracy, złożoność odniesień do mitu, historii, alchemii, astronomii, fizyki i filozofii w twórczości Anselma wydawała się początkowo nie do uchwycenia w filmie. Ale w trakcie kręcenia i odwiedzania kolejnych miejsc wyklarowała się całość opowieści. Technologia 3D bardzo pomogła w tym procesie. Chcę postawić odważną tezę: nie ma innego medium, w ramach którego „widzisz tak wiele”. Jestem świadom, że łatwo uznać to za arogancję lub moje własne uprzedzenie. Ale opieram się na faktach i własnym doświadczeniu. Myślę, że obejrzałem tak wiele materiału filmowego, kręconego podczas wielu dni zdjęciowych i widziałem tak dużą część historii kina, żeby móc ocenić, jak wiele „jest” lub może być na ekranie przed twoimi oczami. Aby przeżyć doświadczenie 3D (…) potrzebujesz różnych obszarów swojego mózgu. Dzięki 3D angażujesz się bardziej, ale (co muszę dodać) tylko jeśli proces kręcenia szanuje fizjologię twoich oczu i twoje sposoby widzenia.
Najbardziej kocham w dokumentach to, że mogą one ciągle na nowo wymyślać swoją formę. W „Anselmie” filmowaliśmy najbardziej niesamowite dzieła sztuki: płótna, rzeźby, rysunki, budynki i krajobrazy. Wymyśliliśmy także sceny z dzieciństwa Kiefera i zagłębiliśmy się w jego historię. W tym procesie zatarliśmy granice między przeszłością a teraźniejszością.
Wim Wenders
Urodzony w 1945 roku w Donaueschingen w Niemczech, Anselm Kiefer jest jednym z najważniejszych i najbardziej wszechstronnych działających obecnie artystów. Jego praktyka artystyczna obejmuje różnorodne media, takie jak malarstwo, rzeźba, fotografia, drzeworyt, instalacje i architektura.
Studiował na akademiach we Fryburgu i Karlsruhe i już jako młody artysta nawiązał kontakt z Josephem Beuysem, uczestnicząc w jego akcji „Save the Woods” (1971). Wczesne prace Kiefera konfrontowały publiczność z historią Trzeciej Rzeszy i angażowały w refleksję nad niemiecką tożsamością powojenną poprzez parodię nazistowskiego pozdrowienia czy wizualną dekonstrukcję architektury narodowosocjalistycznej.
Przez większość lat 70. i we wczesnych 80. Kiefer pracował w Odenwald, gdzie zaczął włączać do swojej sztuki materiały i techniki, które stały się charakterystyczne dla jego twórczości – ołów, słoma, rośliny, tkaniny i drewno. Jego prace zaczęły odnosić się do mitologii wagnerowskiej, poezji Paula Celana, a także motywów biblijnych i żydowskiego mistycyzmu. W 1980 roku artysta zwrócił uwagę międzynarodową reprezentując, wraz z Georgiem Baselitzem, Republikę Federalną Niemiec na 39. Biennale w Wenecji. W połowie lat 90. nastąpił zwrot w jego twórczości, zainspirowany podróżami do Azji, Ameryki i Afryki Północnej. Jego prace zaczęły zawierać elementy nawiązujące do starożytnej architektury Mezopotamii oraz odniesienia do krajobrazów południowej Francji.
Twórczość Anselma Kiefera jest znana z bogactwa odniesień literackich i poetyckich. Prace artysty są wielowarstwowe i pełne symboliki, a zainteresowanie książkami, zarówno jako tekstem, jak i obiektem, jest wyraźnie widoczne w jego dziełach. Poza tworzeniem obrazów, rzeźb czy fotografii, Kiefer interesował się także przestrzenią jako materią sztuki, przekształcając ją niekiedy w unikatowy obiekt artystyczny.
Zabiera cię do innego świata, do snu, z którego nie chcesz się wybudzić.
– Daria Sienkiewicz, Filmweb
W miarę, jak monumentalna sztuka Kiefera ulega naturalnemu rozpadowi, to „Anselm” może przetrwać jako jego pomnik.
– Washington Post
Ostatniego dnia naszym gościem będzie krytyk filmowy, dziennikarz Tygodnika POLITYKA Janusz Wróblewski, która poprowadzi dyskusję w temacie przeglądu o wszystkich filmach.
KONKURS NA NAJLEPSZĄ RECENZJĘ!
Jak co roku Przegląd Kina Europejskiego kończy się konkursem na najlepszą recenzję bądź videorecencję z wybranego filmu bądź filmów pokazywanych podczas Przeglądu. Recenzje należy przesłać na adres e-mail: [email protected] Termin dostarczenia prac to 17.09.2024r. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 19.09.2024r. przed seansem.
Szczegóły oraz regulamin konkursu na stronie: https://cekis.pl/
DO ZDOBYCIA BĘDĄ KSIAŻKI O TEMATYCE FILMOWEJ!
Zapraszamy do udziału!
Do pobrania:
Przedsięwzięcie realizowane jest ze środków pochodzących z dofinansowania udzielonego w ramach Programu Sieci Kin Studyjnych uzyskanych na ten cel z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Grafiki: K. Michałowska, Aurora Films, Kino Świat, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty