DKF „Eroica”: Rejs

6 sierpnia
wtorek 6 sierpnia 2024 o 19:00
Centrum Kultury i Sztuki
sala koncertowa
ul. Reymonta 33
opis wydarzenia
DKF „Eroica”
Sala koncertowa, CKiS,ul. Reymonta 33
6.08.2024, godz. 19:00 „Rejs”, bilet: 17 zł
Reżyseria: Marek Piwowski
Scenariusz: Janusz Głowacki, Marek Piwowski
Obsada: Stanisław Tym, Jan Himilsbach, Zdzisław Maklakiewicz
Zdjęcia: Marek Nowicki
Gatunek: Komedia
Produkcja: Polska 1970
Czas trwania: 66 min.
Dystrybucja: SKS
Zwykła wycieczka po Wiśle zamienia się w szopkę ku czci kapitana. Obywatele nie potrafią już odpoczywać prywatnie i bez programu. Kaowiec nie grzeszy inteligencją, a mimo to mnożą się pomysły: święto kapitana, bal maskowy, quiz z wiedzy ogólnej, zbiorowa gimnastyka, gra w salonowca.
Film był debiutem fabularnym Marka Piwowskiego, który w latach 60. zasłynął znakomitymi filmami dokumentalnymi ukazującymi w krzywym zwierciadle realia naszej małej stabilizacji. W przypadku „Rejsu” trudno utożsamić film jedynie z nazwiskiem reżysera, bowiem na planie panowała atmosfera improwizacji i wiele twórczego wkładu wnieśli współpracownicy i goście. W tym gronie należy wyróżnić współscenarzystów: Janusza Głowackiego – prozaika i dramaturga i Jerzego Karaszkiewicza – artystę STS, Stanisława Tyma – artystę STS, dramaturga, Jerzego Dobrowolskiego – aktora i twórcę kabaretów „Koń” i „Owca”, Andrzeja Dobosza – krytyka literackiego. To właśnie w tej komedii narodził się legendarny duet aktorski Jana Himilsbacah i Zdzisława Maklakiewicza.
„Rejs” osiągnął w Polsce status filmu kultowego, a dialogi weszły na trwałe do potocznej polszczyzny jako przykłady peerelowskiej nowomowy. I miejsce w ankiecie tygodnika „Polityka” w kategorii: Najciekawsze filmy polskie XX wieku świadczy o tym, że „Rejs” króluje nie tylko pośród polskim komedii, ale też ponad dramatami i innymi gatunkami.
Seans z cyklu: „Krótka historia polskiego kina” część II : „Twórcy osobni”.
Kontynuacja przeglądu zawiera wybitne dzieła stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty, często stronili od grup twórczych czy formacji artystycznych. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt. Były nie do pomylenia z dziełami kogokolwiek innego, autorskie, osobne. Tacy twórcy i twórczynie, często działający na marginesie i podążający własnymi ścieżkami, po latach zyskiwali status wizjonerów. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Każdy film będzie poprzedzony wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania.
Tytuły:
- LUTY – Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki 1958
- MARZEC – Nóż w wodzie, reż. Roman Polański 1962
- KWIECIEŃ – Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski 1967
- MAJ – Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba 1967
- CZERWIEC – Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski 1971
- LIPIEC – Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz, 1972
- SIERPIEŃ – Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970
- WRZESIEŃ – Konopielka, reż. Witold Leszczyński 1982
- PAŹDZIERNIK – Krzyk, reż. Barbara Sass 1983
- LISTOPAD – O-bi O-ba. Koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin 1984
———
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
DKF „Eroica” jest członkiem Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, a jego działalność współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach programu wspierania klubów filmowych.