DKF „Eroica”: O-BI, O-BA. Koniec cywilizacji
26 listopada
wtorek 26 listopada 2024 o 19:00
Centrum Kultury i Sztuki
Sala koncertowa
ul. Reymonta 33
opis wydarzenia
26.11.2024, godz. 19:00 „O-BI, O-BA. Koniec cywilizacji”, bilet: 17 zł
Reżyseria i scenariusz: Piotr Szulkin
Obsada: Jerzy Stuhr, Krystyna Janda, Mariusz Dmochowski, Kalina Jędrusik, Marek Walczewski
Gatunek: Film fantastyczny
Produkcja: Polska 1984
Czas trwania: 85 min.
Dystrybucja: SKS
W wyniku wojny atomowej Ziemia nie nadaje się już do życia. Ludzkość schroniła się w betonowym schronie w oczekiwaniu na przybycie Arki, która przeniesie ich w bezpiecznie miejsce. Ocalała garstka Ziemian ulega degeneracji w wyniku strachu, głodu, choroby. Mit Arki, który utrzymuje ich przy życiu, a zarazem doprowadza do szaleństwa, jest efektem działań propagandowych rządu. Soft (J. Stuhr), funkcjonariusz służby bezpieczeństwa brał udział w przeprowadzeniu ocalałych do schronu, a teraz po roku wraz z nimi sięga dna egzystencji. Tymczasem sklepienie schronu grozi zawaleniem. Soft próbuje namówić Konstruktora do naprawy mechanizmu kopuły, która chroni przed radioaktywnym promieniowaniem. Kiedy kopuła pęka, tłum rzuca się w kierunku światła w przekonaniu, że wydarza się cud.
Film science-fiction autorstwa Piotra Szulkina, który stanowi trzecią część postapokaliptycznej serii wraz z „Golemem”, „Wojną światów – następne stulecie”, „Ga, ga. Chwała bohaterom”. Fantastyczny kostium kryje nastrój beznadziei okresu stanu wojennego. W obsadzie aktorskiej ponownie Krystyna Janda (Gea), Marek Walczewski jako szef Softa, Mariusz Dmochowski jako milioner. Wśród znakomitych współtwórców filmu warto wymienić Witolda Sobocińskiego – autora „niebieskich” zdjęć i Jerzego Satanowskiego – autora muzyki.
Na 10. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku Andrzej Kowalczyk zdobył Nagrodę za Scenografię (1985).
Seans z cyklu: „Krótka historia polskiego kina” część II : „Twórcy osobni”.
Kontynuacja przeglądu zawiera wybitne dzieła stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty, często stronili od grup twórczych czy formacji artystycznych. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt. Były nie do pomylenia z dziełami kogokolwiek innego, autorskie, osobne. Tacy twórcy i twórczynie, często działający na marginesie i podążający własnymi ścieżkami, po latach zyskiwali status wizjonerów. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Każdy film będzie poprzedzony wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania.
Tytuły:
- LUTY – Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki 1958
- MARZEC – Nóż w wodzie, reż. Roman Polański 1962
- KWIECIEŃ – Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski 1967
- MAJ – Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba 1967
- CZERWIEC – Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski 1971
- LIPIEC – Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz, 1972
- SIERPIEŃ – Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970
- WRZESIEŃ – Konopielka, reż. Witold Leszczyński 1982
- PAŹDZIERNIK – Krzyk, reż. Barbara Sass 1983
- LISTOPAD – O-bi O-ba. Koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin 1984
———
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
DKF „Eroica” jest członkiem Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, a jego działalność współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach programu wspierania klubów filmowych.