DKF „Eroica”: „Krzyk”
15 października
wtorek 15 października 2024 o 19:00
Centrum Kultury i Sztuki
sala koncertowa
ul. Reymonta 33
opis wydarzenia
DKF „Eroica”
Sala koncertowa, CKiS,ul. Reymonta 33
15.10.2024, godz. 19:00 „Krzyk”, bilet: 17 zł
Reżyseria: Barbara Sass
Scenariusz: Wacław Radecki, Irena Tarasow
Obsada: Dorota Stalińska, Stanisław Igar, Krzysztof Pieczyński, Iga Cembrzyńska
Zdjęcia: Wiesław Zdort
Gatunek: Film psychologiczny, Film obyczajowy
Produkcja: Polska 1983
Czas trwania: 88 min.
Dystrybucja: SKS
Marianna (Dorota Stalińska), dziewczyna z marginesu zwana „Perełką” wychodzi z więzienia. Dostaje pracę w domu opieki społecznej dla starców. Odwiedza swój dom rodzinny na Pradze i koleżków. Matka (Iga Cembrzyńska) jest, jak zwykle, pijana w sztok, a koledzy namawiają ją do szybkiej kradzieży w sklepie monopolowym. Marianna próbuje szukać pomocy u swojej kuratorki, ale wydaje się, że kobieta sama ma problemy ze sobą i odsyła podopieczną. Dziewczyna zbliża się do pielęgniarza, Marka (Krzysztof Pieczyński). Okazuje się, że czekając na przydział ze spółdzielni, zdążył wybudować sobie barak. W domu opieki społecznej trwa kontrola, przedstawiciele Solidarności szukają beneficjentów partii. Podejrzenie pada na emeryta, który podlega Mariannie. Marek najwyraźniej ukrywa coś przed dziewczyną. „Perełka”, odepchnięta przez Marka i upokarzana przez Starego, jest u kresu wytrzymałości nerwowej. Dom opieki wypełni się jej krzykiem.
Trzeci samodzielny film Barbary Sass, klasyczki kina kobiet w Polsce. Po wieloletniej pracy w charakterze drugiego reżysera, w latach osiemdziesiątych Sass wkroczyła z impetem na drogę samodzielnej kariery trzema filmami z Dorotą Stalińską w rolach głównych, których tematem były szanse i ryzyko związane z usamodzielnieniem się bohaterek. Po udanym debiucie „Bez miłości” i znakomitej „Debiutantce” obie artystki, Sass i Stalińska, w Krzyku osiągnęły mistrzostwo, docenione na festiwalach w San Sebastian – Nagroda CAALA i wyróżnienie CIDALC (1983), Gdyni – Nagroda za rolę kobiecą (1984), Koszalinie – Grand Prix „Wielki Jantar” i Nagroda za rolę kobiecą (1983). Wróciły do sukcesu „Krzyku” i analizy swojej współpracy w filmie „Historia niemoralna” (1990).
Seans z cyklu: „Krótka historia polskiego kina” część II : „Twórcy osobni”.
Kontynuacja przeglądu zawiera wybitne dzieła stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty, często stronili od grup twórczych czy formacji artystycznych. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt. Były nie do pomylenia z dziełami kogokolwiek innego, autorskie, osobne. Tacy twórcy i twórczynie, często działający na marginesie i podążający własnymi ścieżkami, po latach zyskiwali status wizjonerów. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Każdy film będzie poprzedzony wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania.
Tytuły:
- LUTY – Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki 1958
- MARZEC – Nóż w wodzie, reż. Roman Polański 1962
- KWIECIEŃ – Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski 1967
- MAJ – Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba 1967
- CZERWIEC – Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski 1971
- LIPIEC – Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz, 1972
- SIERPIEŃ – Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970
- WRZESIEŃ – Konopielka, reż. Witold Leszczyński 1982
- PAŹDZIERNIK – Krzyk, reż. Barbara Sass 1983
- LISTOPAD – O-bi O-ba. Koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin 1984
———
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
DKF „Eroica” jest członkiem Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, a jego działalność współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach programu wspierania klubów filmowych.