DKF Eroica: Klient
16 maja
wtorek 16 maja 2017 o 20:00
Kinoteatr POLONEZ
ul. Wita Stwosza 2/4
opis wydarzenia
„Klient” to nowy film Asghara Farhadiego, twórcy oscarowego „Rozstania”. Jeden z najwybitniejszych reżyserów światowego kina powraca z rozgrywającym się we współczesnym Teheranie thrillerem psychologicznym. „Klient” otrzymał nagrody za najlepszy scenariusz i najlepszą rolę męską w Cannes, a także drugiego w karierze Farhadiego Oscara dla Najlepszego Filmu Nieanglojęzycznego.
Młode małżeństwo musi nieoczekiwanie opuścić swoje mieszkanie. Wprowadzają się do użyczonego przez znajomego lokalu w centrum Teheranu, nie zdając sobie sprawy, kto był jego poprzednim najemcą. Gdy w nowym mieszkaniu nieznany sprawca napada na kobietę, jej mąż rozpoczyna prywatne śledztwo. Mężczyzna usiłuje za wszelką cenę, bez pomocy policji, dotrzeć do agresora, by poznać motywy jego działania. Seria nieoczekiwanych wydarzeń w dramatyczny sposób zmieni życie małżonków.
„Klient” to pełna napięcia opowieść o dwójce kochających się ludzi i o tym, jak seria drobnych, pozornie właściwych decyzji potrafi zachwiać ich związkiem.
W swoim najnowszym filmie chcę zrozumieć, jak zewnętrzne okoliczności mogą doprowadzić do przemiany łagodnego człowieka w kogoś nieustępliwego, gwałtownego i brutalnego. Asghar Farhadi
Satysfakcja widza z rozwiązania zagadki to dla Farhadiego zdecydowanie za mało. Jego kino to katharsis dla intelektu.
>>Film.org.pl<<
Zaczyna się jak kameralny rodzinny dramat, kończy jak rasowy film o zemście.
>>The Atlantic<<
Asghar Farhadi urodził się w 1972 roku w Isfahan. Swój pierwszy film nakręcił, mając 13 lat, będąc członkiem Irańskiego Stowarzyszenia Młodego Kina. Zanim dostał się w 1991 roku na uniwersytet w Teheranie, gdzie studiował teatr, co miało olbrzymi wpływ na jego filmowy styl, zrealizował 5 filmów krótkometrażowych. W swojej pracy dyplomowej zajmował się dorobkiem Harolda Pintera i funkcją pauzy oraz milczenia w jego sztukach. Po obronie w 1996 roku zaczął studia na wydziale reżyserii teatralnej na uniwersytecie Tarbiat Modares. W ich trakcie zaczął pisać sztuki radiowe, a potem seriale telewizyjne. Po kolejnej obronie od razu zajął się reżyserować seriale, które sam napisał.
W roku 2003 napisał i wyreżyserował swój fabularny debiut „Tańcząc w pyle”, który otrzymał nagrodę za najlepszą rolę męską na 25. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie, nagrodę za najlepszy film od rosyjskiego stowarzyszenia krytyków filmowych oraz wyróżnienia za najlepszy scenariusz i reżyserię na Asian Pacific Film Festival.
W 2010 roku ruszyły zdjęcia do „Rozstania”. Ponownie w centrum historii znalazła się para z klasy średniej, której małżeństwo przechodzi bardzo poważny kryzys i która mimo wspólnego dziecka, decyduje się na separacje. Film zachwycił widzów na całym świecie. „Rozstanie” swoją premierę miało na festiwalu w Berlinie i pobiło tam mający 60 lat frekwencyjny rekord imprezy. Obraz nagrodzono Złotym Niedźwiedziem za najlepszy film i Srebrnym Niedźwiedziem dla całej obsady aktorskiej. To były pierwsze z długiej listy nagród, które otrzymało „Rozstanie” na całym świecie. Wśród nich znalazły się m.in. Złoty Glob za najlepszy film nieanglojęzyczny, Cezar za najlepszy film zagraniczny i w końcu Oscar za najlepszy film nieanglojęzyczny.
Podczas gdy „Rozstanie” podbijało świat reżyser wraz z rodziną przeniósł się do Paryża, gdzie zaczął pracować nad scenariuszem „Przeszłości”, historii dziejącej się poza Iranem. Jej główny bohater po 4 latach nieobecności wraca do Paryża, by sfinalizować swój rozwód z Marie. Jego obecność w jej życiu po takiej przerwie wprowadza nieprzewidziane komplikacje i zmusza ich do przyjrzenia się wspólnej przeszłości.
„Przeszłość” zakwalifikowana została do konkursu głównego festiwalu w Cannes w 2013 roku, wtedy też trafiła do francuskich kin, przyciągając blisko milion widzów. Film otrzymał w Cannes nagrodę dla najlepszej aktorki, był też nominowany do Cezarów i Złotych Globów.
Kolejnym projektem Farhadiego miał być dziejący się w Hiszpanii film, w którego produkcję zaangażowali się Alexandre Mallet-Guy oraz Pedro Almodóvar. Jego realizacja przesunęła się jednak o rok, co dało reżyserowi czas na realizację „Klienta”.
(na podstawie materiałów dystrybutora)