DKF „Eroica” dla seniorów: Szalony Piotruś

Plakat

16 maja

poniedziałek 16 maja 2022 o 12:30

Kinoteatr Polonez

Sala nr 2

ul. Wita Stwosza 2/4

Bilet normalny: 10,00 zł

opis wydarzenia

16.05.2022, godz. 12:30 „Szalony Piotruś”, bilet: 10 zł

Reżyseria: Jean-Luc Godard

Scenariusz: Jean-Luc Godard, Rémo Forlani

Zdjęcia: Raoul Coutard

Obsada: Jean-Paul Belmondo, Anna Karina, Jean-Pierre Léaud

Gatunek: Dramat / Komedia kryminalna

Produkcja: Francja/Włochy 1965

Czas trwania: 110 min.

Dystrybutor: Stowarzyszenie Kin Studyjnych

 

Z cyklu KINO MISTRZÓW ☆ zapraszamy na jeden z bardziej znanych, przełomowych filmów Jeana-Luca Godarda z wyjątkową rolą Jeana-Paula Belmondo!

Film opowiada – chaotycznie i brawurowo, posiłkując się strategiami kina gatunków, m.in. filmu gangsterskiego i szpiegowskiego, melodramatu, komedii muzycznej, kina drogi – o przygodach

Ferdinanda (nazywanego – ku swojemu niezadowoleniu – Pierrotem) , paryskiego intelektualisty znudzonego mieszczańskim życiem u boku żony, i Marianne, dziewczyny, wplątanej w nielegalne interesy i mafijne porachunki… Para zmuszona jest do ucieczki na południe Francji, które staje się na krótko sielankową niemal przestrzenią dla rozwoju miłosnej relacji. Spontaniczna para po drodze kradnie, naciąga turystów i wreszcie morduje, w międzyczasie rozmawiając o życiu ludzkim i wszystkim co jest z nim związane.

Spiętrzenie konwencji gatunkowych i filmowych środków wyrazu otwiera przed głównymi aktorami pole nieskrępowanej ekspresji, eksperymentu z różnymi sposobami gry. Dla Jeana-Paula Belmondo to również okazja do rozwinięcia ekranowego wizerunku, który zbudował we wcześniejszych filmach Godarda „Do utraty tchu” i „Kobieta jest kobietą”. Jego Ferdinand/Pierrot ma wiele cech Michela Poiccarda, którego idolem był Humphrey Bogart – Belmondo zresztą często bywał nazywany francuskim Bogartem czy Jamesem Deanem. Belmondo pokazuje w „Szalonym Piotrusiu” żywioł komediowy (przerysowanie gestów, sarkazm, „zgrywanie się”) i operetkową niemal lekkość właściwą dla komedii muzycznej.

To z pewnością jedna z bardziej złożonych filmowych ról Belmondo, który pokazując pełnię swoich możliwości (również kaskaderskie czy sentymentalno-dramatyczne), jednocześnie gra z ujmującą swobodą, bez głębokiego emocjonalnego zaangażowania, jakby mimochodem, dla przyjemności własnej i widzów.

Zwiastun: