Historia Jednego Obrazu: Śniadanie wioślarzy

poniedziałek 19 października 2020

„Śniadanie wioślarzy”(Le déjeuner des canotiers) to obraz olejny Auguste’a Renoira, francuskiego malarza, współtwórcy impresjonizmu i rzeźbiarza. Artysta malował go w latach 1880-1881.

Obraz przedstawia grupę podparyskich wioślarzy. Znajdują się na tarasie restauracji Fournaise koło mostu Chatou na Sekwanie. Chatou było jednym z ulubionych miejsc Renoira. Mieszkał wtedy w Paryżu bilsko dworca, skąd odjeżdżał pociąg właśnie do tej miejscowości nad Sekwaną. Spędzało tam czas wiele osób związanych z burżuazją i bohemą. Można było tam spotkać aktorów, artystów i intelektualistów. Odpoczywali tam w hotelach, klubach, restauracjach, klubach, barach i kąpieliskach. Renoir stworzył tam około 30 obrazów. Stałymi bywalcami Chatou byli także Monet, Manet, Sisley i Pissarro.

.

Jeanne Samary

Na „Śniadaniu wioślarzy” artysta pokazał restaurację Maison Fournaise. Obraz przedstawia grupę trzynastu osób podczas śniadania. Właśnie na tej pracy Auguste pokazał po raz pierwszy swoją przyszłą żonę, Aline Charigot (niezamożna szwaczka).

Aline Charigot, żona Renoira

Jest to pierwsza z lewej strony kobieta w kapeluszu. Na rękach trzyma pieska. Za nią stoi Jules-Alphonse Fournaise, syn właściciela restauracji, a o balustradę opiera się jego siostra Alphonsine. W prawym górnym rogu znajduje się Jeanne Samary. Zatyka sobie uszy, by nie słyszeć adorujących ją panów. W dolnym rogu artysta umieścił Gustave’a Caillebotte’a. Jest to mężczyzna a białym podkoszulku. Ukończył prawo na Sorbonie, ale został artystą malarzem, wspierał także biednych artystów. Obok niego siedzi aktorka Angèle Lagault, nad którą pochyla się włoski dziennikarz Adrien Maggiolo. Kobieta popijająca ze szklanki to aktorka Ellen Andrée. Naprzeciwko niej siedzi baron Raoul Barbier. Na drugim planie znajdują się także: mężczyzna w cylindrze – bogaty kolekcjoner, historyk sztuki i wydawca „Gazette des Beaux-Arts” Charles Ephrussi oraz dwóch w sportowych kapeluszach – urzędnik Eugène Pierre Lestinguez i artysta Paul Lhote. Charles Ephrussi rozmawia ze swoim sekretarzem Jules’em Laforgue’em.

Gustave Caillebotte

Angele Legault

Ellen Andrée

Charles Ephrussi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

W tle obrazu znajduje się rzeka z żaglówkami i wioślarzami. Widać także most kolejowy.

.

Przedstawiona scena wygląda na ulotną chwilę, ale artysta pracował nad dziełem kilka miesięcy. Wszyscy modele pozowali indywidualnie.

.

Tuż po ukończeniu obrazu dzieło kupił Paul Durand-Ruel. W 1882 roku odbyła się wystawa impresjonistów, a w 1923 roku obraz sprzedano kolejno Duncanowi Phillipsowi. Dzieło można podziwiać w Phillips Collection w Waszyngtonie.

.

Restauracja Fournaise, Chatou

Ciekawostki:

  • Restauracja Fournaise działa do dziś.

    Malowanie kopii obrazu w filmie „Amelia”

  • Malowanie kopii obrazu można zobaczyć w jednej ze scen filmu „Amelia”.
  • Obraz jest także przywołany w filmie „Samotność w sieci”. Jedna z postaci zachęca do obejrzenia tego podczas wystawy.

 

Plakat